conifeer kniipen bij de buren?

• anja

hoi jop.

ik heb met verbijstering zitten lezen hoe jij met je buren omgaat!!!!!!

eerlijk gezegt vind ik het schandaalig.

weer zo iemand die geen rekening met zijn buren houd.

het is nog een wonder dat ze niets tegen je gezegt hebt of hebben ze wel wat gezegt en wil je dat niet aan ons vertellen.

heb je wel eens afgevraagt of die mensen het wel prettig vinden.

nou mijn buurman moest je niet zijn.

je moet ook eens op de site kijken wat je rechten en je plichten zijn van bomen.

• jop

even terug naar het begin:

ben ik het verplicht of niet ?

er is hier nog niemand geweest die me dat helder heeft meegedeeld

afgezien van “tuurlijk” en “ik denk het wel” en denk om je buren enz……….

• Hibiscus

Sorry Anja maar is het niet een tikkie hard om zo te schrijven als je niet weet wat het verhaal, wat de geschiedenis is tussen Jop en zijn buren ? Tuurlijk mag je je mening hebben en uiten maar in mijn ervaring ontstaan lelijke situatie door te snel geuite meningen zonder de hele achtergrond te kennen.

• Hibiscus

Als je het echt helemaal zeker wil weten hoe het volgens de wet zit, is het misschien een beter idee dit topic te laten voor wat het is en je vraag te stellen op http://advocaten.prikpagina.nl/

Ze hebben niet altijd alle antwoorden maar kunnen je waarschijnlijk meteen naar de goede instanties verwijzen.

Veel succes.

Hibi.

• carin

Volgens mij is het antwoord wèl al gegeven. Anders dan veel mensen denken is het wettelijk niet verplicht om je heg aan de buurzijde bij te houden. Zoals ik al eerder aangaf kunnen de buren je vragen om op hun erf overhangende takken te verwijderen. Als je dat niet doet (en dat is dus niet verplicht), dán mogen ze dat zelf doen. Strikt genomen mogen ze dus ook alleen de heg knippen tot aan hun grens en niet dieper terugknippen.

Dat fatsoensnormen je misschien verplichten tot onderhoud is een andere kwestie. Het is zeker netjes om de buren te vragen of ze willen dat jij de heg aan hun kant bijhoudt, zeker nu het zo'n abnormaal hoge heg is. Carin

• jop

dan je wel

SLOTJE

• maria

Nee, Murielle!! Jammer voor jou, maar wettelijk is het zó, dat als die beuken op de erfscheiding staan, ze mandelig zijn,

Ze zijn dus van de buren en jou samen ook al heb jij ze geplant en betaald.Je mag ze bijvoorbeeld niet kappen zonder toestemming van de buren.En de buurman moet zelf weten of hij die heg aan zijn kant snoeit of niet.Jij hoeft dat niet te doen.

In het geval van Jop ligt dat anders en hier ben ik het toch niet helemaal eens met Carin. Die coniferen staan op Jop's terrein, zijn dus helemaal en alleen zijn eigendom.En dat eigendom mag niet over buurmans terrein groeien als deze dat niet wil. Jop moet , als de buren hem dat vragen, de overhangende takken snoeien en als hij dat niet doet, mag de buurman het doen en mag de buurman het snoeisel zelfs op Jop's terrein gooien.

Maria

• Marian

Jop snoeit dus de kant van de buren niet, komt hij er mooi mee weg.

Je zou maar coniferen van 3.50 hoog van de buurman moeten knippen pfff.

• anja

ik weet inderdaad niet wat er voorgevallen is maar ik heb een flauw vermoeden.

toch moet ik zeggen dat ik het toch niet netjes vind.

ook al heb je de grootste bonje met die mensen maak het niet nog erger.

hou de eer aan je zelf.maar je bent wel verplicht om ze bij te houden en het is ook nog zo doe je dat niet die buren een bedrijf in kunnen huren en de rekening naar jou toe kunnen sturen. ik heb dit zelf meegemaakt met mensen die hun boom niet wilden snoeien mij is toen verteld door de milieupolitie dat ik zoiets kon doen maar dan moest ik ze wel twee weken ze de tijd geven om als nog de boom te snoeien. ik hoop je toch ondanks de felheid van mij geholpen te hebben met mijn antwoord.

anja

• carin

Ik zie niet zo gauw waarin je het niet met me eens bent, Maria, je schrijft bijna letterlijk hetzelfde op. Tenzij het gaat over het snoeiafval. De wet schrijft dat je overhangende takken mag snoeien als de eigenaar na aanmaning dat niet doet en dat je je dan het gesnoeide mag toeëigenen. Nergens staat dat je het terug mag gooien. Door iets af te snoeien is het afval geworden en door het terug te gooien stort je afval bij een ander. Carin