aanpak voortuin

• mama van een prachtzoon

We zijn begonnen met de aanpak van de voortuin. Pfff, waar zijn we aan begonnen. Maar stapje voor stapje wordt het steeds mooier.

Oude lavendelstruik eruitgespit. en nu zijn we van plan om er betonnen bloembakken te plaatsen.

Mijn vraag is eigenlijk deze:

Ik heb mijn oog laten vallen op een olijfboompje. Ik zie op diverse sites dat je ze beter in een pot kunt houden dan in de volle grond.

Wat is jullie ervaring?. De grond hier is behoorlijk klei-achtig en een zeewind hebben we hier. We wonen aan de kust.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

P.S. Hebben jullie misschien nog originele ideen om in de bloembakken te doen. Het liefst alleen groen qua kleur dus niet te bont van kleur. Sedums, buxus ligt wel voor de hand. Ik denk dat we toch een soort haagje gaan creeren. Kortom, tips gevraagd.

• Margriet

Het olijfboompje is erg in de mode. Niks mis met de olijf maar hij is erg duur en niet goed winterhard. Voor de olijven hoef je het ook niet te doen, die rijpen hier niet. (en je haalt voor een paar euro geweldige olijven bij de winkel).

Denk eens aan een Zilverwilgje. Prachtig blad, dezelfde uitstraling als de olijf en zeer sterk. Zeer goed snoeibaar.

Olijfbomen is een hype, tot iedereen erachter komt dat zijn dure boompje door de nattigheid en kou het loodje heeft gelegd.

Sterkte met je keuze. Gr. Margriet.

• Mike

Je spreekt me uit het hart, Margriet. Alweer!

De olijfboom is een ware hype, terwijl het toch eigenlijk best een saaie boom is. Net een knotwilg, maar dan wat kronkeliger. En hartstikke vorstgevoelig. De bloei stelt niks voor en vruchten rijpen hier idd niet. Een redelijk normale winter, hoeft niet eens een strenge te zijn, en de boompjes leggen massaal het loodje door te veel nattigheid en/of langdurige vorst. Je telt kapitalen neer voor een boompje van niks en dan moet je het beestje eindeloos vertroetelen en beschermen zonder noemenswaardig resultaat. Laat deze kelk maar aan mij voorbij gaan, denk ik dan.

Een salix (wilg, geknot of niet) geeft bijna hetzelfde resultaat, maar is beduidend goedkoper, volledig winterhard en ongevoelig voor tegenzittend weer.

Olijfbomen zijn best mooi, maar eigenlijk pas als ze 50 jaar oud zijn, minstens, en dat halen ze hier never en nooit. Tenzij je een grote kas of serre hebt, waar je het gevaarte elke winter naartoe gaat slepen, want als ze eenmaal aan de groei zijn, worden het idd bomen…

Mike

• Mike

Wat misschien ook een optie is, ipv de olijf, is de tamarisk. Verdraagt erg goed zeewind en heeft een soortgelijke uitstraling. Bloeit ook nog ‘s prachtig rose in het late voorjaar en daana zijn de wuifende takken met naaldachtig blad ook erg decoratief. Als onderbegroeiing misschien Phuopsis stylosa, kruipende rozemarijn, erigeron karvinskianus en geranium ’Jolly Bee'.

Mike

• mama van een prachtzoon

Super bedankt voor jullie tips.

Ik ga verder speuren en googlen. En natuurlijk kijken in diverse tuincentra. Maar eerst moet er nog behoorlijk wat voorwerk worden gedaan voordat we daadwerkelijk iets gaan planten.

• carla

Margriet en Mike,

Dat is nu precies wat ik altijd denk als ik die veel te dure boompjes zie.

Ik vind er ook niets bijzonders aan en zeker niet voor dat geld en als je weet dat het toch niets wordt.

Ik heb 2 wilgjes staan en als die gaan vervelen kan ik ze makkelijk verplaatsen (wegdoen blijft moeilijk he) want ze kostten nog geen 10 euro per stuk.

Ach straks komt er weer een andere hype, ben benieuwd wat dat zal worden…..

Carla

• Hinke

Dat wilgje kon ik ook zo moeilijk wegdoen:-) dus vanuit pot in de tuin, van af die plek naar een andere en daar vond ik hem nu ook niet mooi meer, hij werd ook helemaal geel. Dus vorige week eruit gehaald en weggedaan. Kon dat eigenlijk nooit, maar ik leer het steeds beter, anders zit ik straks echt in een oerwoud:D:D:D

En niet dat die ik wilgjes niet leuk vind, juist wel, maar dan wel op een geschikte plaats en die kon ik niet vinden:-) Maar ik heb nog andere wilgen genoeg, 5 knotwilgen, een treurwilg en een kronkelwilg, want ja zeker de treurwilg is wel mijn favoriet:-):-).

Hinke.

• Hinke

Oh ja en hype's doe ik zelden of nooit aan mee:-) zonde van mijn geld:D:D

Hinke.

• greetje

Ik heb al ca 10 jaar een olijfboom (pje), heeft toen 3 euro gekost, vindt hem prachtig! de eerste jaren ging hij de schuur in, in de pot dus, maar de laatste jaren blijft hij buiten tegen de muur aan staan, nog steeds in de pot maar wel een grotere. De bloemen zijn inderdaad niks, maar ik geniet ervan op mijn bankje onder de lijven te zitten, dat blijft bijzonder.

• martine

Ik heb in de voortuin een olijfboompje in de volle grond staan; veen met een kleilaag, boom staat op het zuiden. Staat er nu een jaar of 4, doet het uitstekend en kostte maar een paar euro.