aanpak voortuin

• Plantadvies

Olijfbomen zijn goed winterhard tot -15°C. In Nederland komt deze temperatuur vrijwel nooit meer voor. Wanneer het harder gaat vriezen als -15°C of een zware vorst langdurig aanhoudt is het verstandig om de boom goed in te pakken met vliesdoek. Dit beschermt de knoppen en takken tegen bevriezing.

Plantadvies

• Margriet

Mee eens, als hij in de volle grond staat.

In een pot, bak of kuip is er veel eerder dan -15 schade.

Gr. Margriet.

• carin

Is het bij olijfbomen niet veel meer de nattigheid dan de temperatuur die hen de das omdoet. Dat geldt immers voor veel mediterrane planten.

Ik heb ergens een artikel over een paar plekken in Nederland met een microklimaat (o.a. midden-limburg) waar mediterrane planten goed gedijen. Dat zijn gebieden met zandgrond, met hogere temperaturen in het najaar waardoor de planten goed afrijpen. 's Winters vriest het juist harder dan elders en toch overleven veel planten daar. Carin

• ann

Ja, het is inderdaad zo dat ze wel wat vorst ong.-12gr. kunnen verdragen maar de nattigheid dat kan funest zijn voor de Olijf. Zelf heb ik er ook een in de voortuin staan en gaat nu de tweede winter in. Deze staat wel vlak bij het huis en de tuin loopt naar benenden toe af dus het water kan weg.

Ann

• kees

Ik vind ze als ze klein zijn niet mooi maar ik kom het hele jaar bij Slot Zeist voor de catering. En daar staan een paar pracht olijven op het voorplein het hele jaar en in de winter wor den de grote bakken met jute omkleed voor bescherming.

prachtige bomen zijn het geworden alleen een beetje groot voor het voortuintje.

kees.