poort en draairichting

  • carin

    De laatste jaren hebben veel openbare gebouwen de plicht gekregen de deuren naar buiten opendraaiend te maken in verband met brandgevaar en vluchtwegen (let maar eens op hoeveel kerken nieuwe deuren hebben gekregen). Vaak gaat dat dan ook op de openbare weg. Dat geeft inderdaad wel eens problemen met andere regelgeving, maar dat zal dan wel een vorm van strijdige regels zijn. Persoonlijk vind ik het een beetje asociaal om je poort naar buiten te laten draaien, maar als het wel verboden is, dan kan ik in ieder geval zo gauw niet vinden op grond waarvan. Carin

  • Nina

    Ik vind de vraag niet zo gek. Ik heb eens om me heen gekeken en de poorten die ik zie gaan allemaal naar binnen open. Al is het alleen al omdat je er met je auto een heel eind voor (op het voetpad/fietspad/straat) moet blijven staan als ze opengaan om naar binnen te kunnen. Bovendien als je op je bromfiets of race fiets aan komt rijden en die poort gaat zomaar open kunnen de gevolgen wel iets meer zijn dan een ongelukje. Daarnaast kun je als automibilist niet zien wat er voor de poort gebeurd, fiets, wandelaar, kind, brommer enz. Erg onhandig dus.

    De meeste poortenplaatsers zullen ook adviseren de poorten naar binnen te laten draaien.

    Nina

  • maria

    Het is een particulier pad.

    Er is kennelijk geen gemeentelijke of wettelijke regelgeving.

    Conclusie: de eigenaars mogen zelf beslissen .Ze zijn wel aansprakelijk voor schade bij ongelukken.

    Maria

  • Goof

    Dit gaat niet om een openbaar gebouw maar om een looppad ,het zal je maar gebeuren als je door dat pad loopt en er doet iemand de poort open je loopt je zo het ziekenhuis

    Goof.

  • anja

    hallo .

    hier in deze gemeente gaan al de tuin deuren naar binnen open.

    gr. anja

  • Plantadvies

    Per gemeente bestaan er allerlei regeltjes. Beetje gek dat er in jouw gemeente geen regel voor staat. Je zou een kadaster op kunnen vragen en bezien of de gemeente er dan wel voor aansprakelijk is. Mocht je er helemaal niet uitkomen, zou ik je adviseren om toch nog eens hier over te praten met de buren.

    Plantadvies

  • @

    heb er maar 2 woorden voor Asociaal & egoistisch.

  • RHX

    Een poort of deur die als vluchtroute geldt mag wel naar de openbare weg draaien, maar dan gaat het erom dat er grote groepen mensen door moeten.

    Bij een poort van een woonhuis hoeven normaal gesproken 2 tot 6 mensen eruit, dus zo'n poort moet gewoon naar binnen draaien.

  • RHX

    Heb vandaag iemand van de gemeente gesproken.

    Het blijkt dus toch niet te mogen.

    De man komt donderdagmiddag en belt bij iedereen aan die de poort verkeerd heeft met de mededeling dat de poort naar binnen moet draaien.

    Dan hebben de mensen die de poort verkeerd plaatsten toch weer iets om naar uit te kijken.

    Eens kijken hoe vlug ze het veranderd hebben. En hopen dat er tot die tijd GEEN ongeluk gebeurt.

  • Mari

    Goed nieuws voor jou.

    Maar zijn er uberhaupt ooit ongelukken geweest door deze, naar buitendraaiende, tuinpoorten?