poort en draairichting

  • Marian

    Poort naar buiten draaien mag alleen als de grond waaroverheen de poort draait van jezelf is.

    Dus is achter je poort een loop/brandgang,trotoir/stope, fietspad etc. van de gemeente of is de grond van iemand anders, dan mag het NIET.

    Gevraagd aan onze zoon, die leert voor Ruimtelijke ordening en Planologie, en die heeft zowat heel het wetboek van de gemeente;s uit zijn hoofd moeten leren, van wat wel en niet mag.

  • RHX

    Er is nog geen ongeluk geweest. maar dit wil ik ook voor zijn.

    Wel een aantal keren last gehad, doordat mensen aan het klussen zijn en de poort heel de dag open staat op het pad wat de doorgang niet bevordert.

    De poorten zijn één meter breed en het pad slechts 1,5m.

  • RHX

    Het pad is in het midden voorzien van een hek, d.w.z. dat de mensen die er links van wonen ook links het pad uit moeten en mensen die er rechts van wonen er rechts uitmoeten. Het pad is dus niet geschikt om van het ene woonhuis op de hoek naar het andere woonhuis op de hoek te lopen.

    Wij wonen vlak bij het hek in het midden van het totale pad en moeten dus het pad aan de ene kant telkens helemaal doorlopen. Het pad is gezamenlijk eigendom van alle bewoners, d.w.z. dat de helft van het pad achter jouw perceel jouw eigendom is.

    Het pad is echter maar 1,5m breed en de poorten één meter breed, dus als de poort opengaat gebruikt deze meer dan de ruimte die jouw eigendom is.

    En als je dus achterin dat pad woont moet je dus langs iedereen lopen of fietsen om het pad te verlaten. Dus naar mijn inzien moet het pad gewoon vrij zijn om de doorgang voor anderen niet te beletten.

    En als er in de hal/entree van mijn huis brand uitbreekt zal ik toch via de achterkant moeten vluchten en dan wil ik niet nog eens 5 poorten tegenkomen die openstaan.

  • Margriet

    Ik snap dat wel hoor. Van jou.

    Maar ik snap het ook van die mensen. Als de poort naar buiten draait kun je achter de poort je grijze en groene bak neerzetten, lekker dicht bij de uitgang.

    Bij een poort die naar binnen draait kan dat niet en moeten ze verder de tuin in. En in die kleine achtertuinen is dat best puzzelen om dat een beetje leuk en praktisch neer te zetten.

  • jeltje kosters

    Ik kan begrijpen dat je het niet fijn vind dat de kans bestaat dat je een poortdeur tegen je aan kan krijgen. Maar het verdere verhaal over brand bij je voordeur en dat je moet vluchten via je poort en dat je dan vijf openstaande deuren tegen komt, vind ik echt een verhaal voor een film en verwacht niet dat je dat in het echt tegen komt. Je kan je zelf ook angst aanpraten, en dan doe je jezelf heel veel te kort.

    Wat Margriet ook al schreef, dat de ruimte die de poort in neemt om naar binnen toe open te draaien vaak de kliko oid staat. Waarom geen klingel op de deuren hangen, dan is degene die de steeg doorgaat gewaarschuwd en je mede buurt bewoners blij dat ze hun ruimte mogen behouden en geen zaterdag hoeven te klussen. Ik denk niet dat ze met een blij gezicht zullen gaan veranderen.

    groetjes Jeltje

  • jeltje kosters

    En maak een praatje als ze aan het klussen zijn, goed voor het contact. En hoe vaak wordt er nou geklust? Elke dag? In ieder geval heb je nu vijf klusdagen erbij dat de poortdeur omgezet moet worden. sterkte Jeltje

  • @

    Nou 't mag nu eenmaal niet, dus ze moeten niet mekkeren wanneer ze het moeten veranderen.

    Ze hadden zelf ook even kunnen nagaan of het wel of niet mag.

    Ik blijf erbij dat het levens gevaarlijk is. En ik zou zeggen snel veranderen

    voor dat er iets gebeurd.

    Hier in t achterpad is het al eens gebeurd (botsing) met een deur die naar binnen draait…………en je moet er eigenlijk lopen…….maar ja sommigen fietsen toch, en

    dan is het kwaad snel geschiet.

    We horen wel van RHX hoe het is afgelopen.

  • RHX

    De eerste meter aan de binnenkant kan je de containers niet neerzetten, want dan blokkeer je de doorgang voor jezelf. Als je de container iets opzij zou zetten, staat die weer voor de schuurdeur.

    Dus of de poort nu naar binnen of buiten draait, de eerste meter kan je niet benutten voor de container.

    Conclusie: dus de poort kan net zo goed naar binnen draaien.

  • RHX

    Toen de eerste begon met de poort maken, heeft een buurman commentaar gegeven dat dat niet mocht.

    Hij kreeg als antwoord, dat het zijn zaken niet zijn en dat hij zich er niet mee diende te bemoeien.

    Na de eerste poort vonden een aantal anderen het best handig om de poort naar buiten te laten draaien en van het een kwam het ander.

    Nu zijn er 5 poorten, en er zijn nog een aantal mensen die nog geen poort hebben, dus het kunnen er ook meer worden.

    Bij ons is het pad slechts 5 tegels (1,5mtr) breed en richting de uitgang 6,5 tegel (1,95mtr). En juist in het smalle gedeelte waar ik ook woon bevinden de 5 poorten zich.

  • jeltje kosters

    De buren kunnen ook een schuifdeurconstructie maken, een rail laten lopen langs de achterkant van de schuur, waar dus de deur aan komt te hangen. Heeft niemand last van. Ooit gezien bij onze buren van ons vorig huis. gr jeltje