boom in achtertuin

• anja

hallo jeannet.

als ik je een raad mag geven voor dat je een grote boom in je tuin gaat zetten zou je eerst willen kijken waar je , je als groot boom bezitter aan te houden hebt. wettelijk heb je met heel veel regels te maken die je moet naleven. ook de verzekering kan moeilijk gaan doen als er wat gebeurd als hij te groot en hij niet goed onderhouden is.

want eerlijk mensen weten niet waar ze aan beginnen . als ze aan zo'n grote boom in de tuin zetten. waarom zet je er geen grote struik neer is ook makkelijker te snoeien als hij te groot word. je zal wel denk wat negatief maar echt ik weet waar ik over praat. ik heb zelf nu nog een grote zomereik in de tuin maar gelukkig heb ik nu een kapvergunning gekregen na zoveel jaren wachten .

en gelukkig tot nu toe nooit iets gebeurd !! bijna twintig jaar gewacht.

gr. anja

• anja

kijk maar even een paar pagina's terug onder test foto

daar zie je mijn boom nog staan.

gr. anja

• Nina

Daarom vroeg ik het ook. In het begin lijkt het erg leuk een boom in de tuin. En dat is het ook. Alleen na 10 jaar is het zeker in een kleine tuin meer boom dan tuin.

Dan begint de ellende. Veel schaduw, wortelgroei onder het terras of nog erger onder schuur of huis. Klachten van de buren. En als hij dan toch eruit moet een hele operatie.

Nina

• jeltje kosters

Een boom die een zuilvorm heeft, vind ik zelf een mooie vorm icm met de twee “bol” vorm bomen die je al hebt staan. Ik weet niet als je een boomkwekerij in de buurt heb, dan kan je daar even kijken naar de verschillende boomvormen die er zijn. Ik zou wat Anja en Nina ook al zeggen oppassen met een “gewone” boom er neer te zetten, daar krijg je later spijt van. Hier bij ons in Huizen heb je de Limieten, wel duur maar leuk om over heen te lopen en in Naarden de kwekerij nieuw Valkeveen, een stuk goedkoper met veel bomen en struiken.

succes met zoeken gr Jeltje

• Tuinprins

Dan zal ik nog maar eens een lans breken voor mijn favoriete boom: Cornus kousa (chinensis) en de verschillende cultivars hiervan. Deze boom wordt niet al te groot (tussen de 4 en de 6 meter), bloeit mooi aan het eind van de lente en het begin van de zomer, krijgt opvallende vruchten en de bladeren verkleuren prachtig in de herfst. Wat wil een mens nog meer?

Gegroet, de tuinprins

• Mike

Mee eens, Tuinprins, ook een van mn favorieten, maar dan moet je wel over kalkvrije grond beschikken…

Mike

• Hinke

In mijn tuin staat ook een Cornus kousa chinensis of China girl of wat ook maar het verschil is. Hij stond hier al dus ik weet niet de exacte naam. Ten eerste vind ik het meer een struik dan een boom, hij groeit niet hard, dat kan een voordeel zijn. Maar persoonlijk vind ik er niet veel aan. De bloei stelt niet veel voor, de vruchten zie je amper en het blad vind ik nou ook niet echt spectaculair. Maar misschien komt het omdat hij helemaal achterin de tuin staat en daardoor niet zo opvalt. In ieder geval een struik die ik zelf niet snel gekozen zou hebben.

Zo zie je maar weer, smaken verschillen:D:D:D

Hinke.

• jeltje kosters

Ik denk dat ie niet goed staat, het is ook voor mij één van de mooiste bomen, misschien ook wel door onderstaand verhaal.

Ooit gehoord van een echtpaar dat gek op tuinieren was. Bij hun nieuwe huis hadden ze dus een cornus gezet , sloeg goed aan en begon na een paar jaar te bloeien en te groeien. Ze genoten ieder jaar weer van die boom. Het echtpaar werd ouder en de man overleed op een gegeven moment. Het jaar erop was de boom dood. Dat verhaal heeft me zo gegrepen toen en nu weer als ik het zo opschrijf.

gr Jeltje

• Tuinprins

Als de bloei van een Cornus kousa chinensis niet veel voorstelt … Misschien hebben we het niet over de zelfde boom. Zoek via Google Afbeeldingen en oordeel dan nog eens.

Bij het planten van een Cornus kousa of een cultivar hiervan zou ik altijd kiezen voor een boomvormig exemplaar. In een tuincentrum zul je deze niet snel tegenkomen, hiervoor moet je bij een kweker zijn. Vooral in de eerste paar jaar moet de jonge ent van een Cornus kousa goed gesnoeid en geleid worden zodat de plant een boomvormig karakter krijgt. Een kweker heeft hiervoor de kennis en het materiaal om hierin te slagen.

Gegroet, de tuinprins

• Katinka

Echt klein blijven de treurbomen, zoals sophora japonica ‘pendula’ en pyrus salicifolia ‘pendula’ (maar die is niet groen zoals je wilt, maar wel prachtig grijsbladig, witte bloemetjes). Beide houden van een warme plek maar de meeste stadstuinen zijn lekker warm als er zon op komt te staan. Ook een berk is er in treurvorm, maar die worden wel érg breed en er groeit ook niets meer onder.

Anders moet je toch gaan denken aan een snoeivorm, maar dan een bol. Niet gesnoeid hoeft te worden Prunus x eminens ‘Umbraculifera’ en groeit min of meer vanzelf in een bolvorm en dan heb je nog ‘bomen’ die een onderstam zijn waarop een struik is geënt, die dus ook niet té groot worden, zoals mijn persoonlijke favoriet vanwege de voorjaarskleur (ik hou van het voorjaar!!) acer pseudoplatanus ‘brilliantissimum’ omdat hij van nature klein blijft dus geen onnatuurlijke snoeivorm heeft in de wintermaanden. Wat mooi kan zijn, maar je hébt al een paar snoeivormen. Dan vind ik de combi met een ‘losse’ boomvorm mooier.