OT: opvang papagaaien

• Mike

Het is wel een beetje off topic, maar ik hoop dat jullie dat niet al te erg vinden.

Vanavond op Tros-Radar gekeken naar de misstanden in het opvanghuis voor papagaaien. Triest, in en in triest. Dat er zo slordig met die mooie en intelligente dieren wordt omgegaan, - ik vond het onthutsend, stuitend en beschamend.

In goed vertrouwen geven mensen, door omstandigheden, hun dier daar af, ervan uitgaand, dat het goed verzorgd wordt. Maar niets is minder waar, zo blijkt. Schokkend. De eigenaar probeert zichzelf te verrijken en laat het hele zaakje op vrijwilligers draaien, waarvan sommigen wel eens ziek zijn of geen zin hebben. Dan krijgen sommige dieren dus dagenlang niets te eten en te drinken en sterven een nare dood. Ik had zoiets in Spanje verwacht of in een oost-europees land, maar zeker niet in Nederland. Ik hoop van harte, dat de uitzending veel los maakt bij betrokken mensen en dat deze misstanden gauw verholpen gaan worden! Wat een narigheid en wat goed dat Radar dit in de openbaarheid brengt.

Mike

• anneke Im

Ik heb het helaas niet gezien Mike ,maar zal morgen naar de herhaling kijken .

Dus kan er nog geen oordeel over geven..

groet Anneke

• a.s.

heb het ook gezien. te triest voor woorden……

hoop dat er door uitzending snel wat aan gedaan zal worden.

(ook is dit al jaren geleden aan t licht gekomen, en nog steeds niet verbeterd)

• paula

Waar blijven de sanctie's voor dit soort zaken!!! Het is te gek voor woorden dat je hier in Nederland zover mag gaan en dat er dan nóg niet tegen opgetreden wordt. Ik kijk vaak naar “Houston Animal Patrol”. De straffen die ze daar voor dit soort misdaden (want dat zijn het) krijgen, liegen er niet om. Dat mag van mij hier net ze zwaar bestraft worden.

Paula.

• jolanda

ja ik heb het ook gezien , vreselijk, al die dooie papegaaien, er gaan er evenveel dood als er binnekomen, en het interresseert ze geen fluit, doen alsof het heel normaal is, papegaaien kunnen met gemak 50 of 60 jaar worden , en die eigenaar meegen zei dat ze niet ouder dan 20 of 30 werden , bah! ze moesten sommige mensen eens zo behandelen

• maria

Ik heb er niet naar gekeken.Dat dierenmishandeling voorkomt in ons land is me bekend.Natuurlijk moet hierop gecontroleerd worden en de schuldigen gestraft.Hier in de omgeving komt honden- en paardenverwaarlozing herhaaldelijk voor.

Maar daarmee zijn we er niet.Want hoe komt het dat er van die papagaaienopvangen, hondenfokkerijen, paardenhandelaars enz. enz. zijn waar dieren lettelijk worden verwaarloosd?

M.i. is de hebberigheid van de mens hier de oorzaak: mensen kopen papagaaien, honden, paarden krokodillen enz. enz. zonder voor de gevolgen van de verzorging in te kunnen en te willen staan. Ook zonder zich te realiseren dat het houden van een huisdier méér is dan alleen wat voer te verschaffen. En daardoor moet er dan afstand van gedaan worden.Ik walg van de kooitjes waarin vogels worden gehouden in rokerige lawaaiierige woningen, honden zich van alles moeten laten welgevallen etc.En “allergie”is altijd een reden om gemakkelijk zo'n dier te dumpen.Het is zogenaamd goed voor de kinderen om met een dier op te groeien.Maar is het ook goed voor het dier?

Maria

• N

Helemaal mee eens Maria, alleen je laatste opmerking vind ik iets te ongenuanceerd. Huisdieren zijn bij uitstek geschikt om kinderen verantwoordelijkheid bij te brengen en te leren dat iedere soort eigen behoeften en aanpak nodig heeft. Ik heb het altijd als een goed hulpmiddel gezien. Voeren, uitlaten, hok schoonmaken, respecteren van het karakter van het dier. En leren dat het géén knuffels zijn die je naar believen kunt gebruiken.

Nina

• anja

schandalig!!

ik heb het gezien dit is te erg voor woorden.

dit is gewoon schofterig gelijk die man opsluiten voor wanbeleid.

maar ik zal me maar niet uitlaten hoe ik dit vind van de politiek.DAAR HEB IK OOK GEEN GOED WOORD VOOR OVER.

oeps ik word te boos.dit laat zien hoe ze in nederland omgaan met dieren en waar blijft de dierenbescherming.

ik ga stoppen maak me giganties boos over.

groetjes anja

• Insider

Zwaar overtrokken deze reportage. Je krijgt gehavende papagaaien aangeboden en dat is niet het meest ideale uitgangspunt. De eigenaar is niet mijn beste vriend maar in sommige dingen moet ik hem gelijk geven. Probeer een beetje door die stemmingmakerij heen te kijken mensen. Als iedereen maar gelooft wat er op tv of in de krant gezegd wordt hoeft je zelf niet meer na te denken

• jeltje kosters

Hier ben ik helemaal mee eens. Ik heb de reportage niet gezien, maar weet dat ik regelmatig er ook in tuin. Dan zie ik wat op tv, wordt daar heel boos om, en achteraf is er heel wat knip en plak werk gedaan om iets erger of minder erg te laten lijken.

Waar ik vraagtekens bijzet, is naar de mensen die de dieren naar zoiets brengen. Je kijkt toch eerst waar je , als je om wat voor omstandigheden ook je huisdier niet kan houden, en weg brengt, hoe het opvang tehuis eruit ziet. Dat is het minste wat je kan doen. Heb je geen goed gevoel, verder zoeken. En voordat je aan iets begint, over nadenken wat houdt het in om een dier te houden. Want het is een verplichting die je voor jaren aan gaat.

Waar ik zelf druk om maak, komt omdat ik waarschijnlijk uit de verpleging kom, hoe er om gegaan wordt met de zorg, oudere mensen , maar ook met zorg voor elke zieke. Je wordt geopereerd en de zelfde dag sta je alweer thuis, met een verse wond en veel vragen en geen enkele ervaring met de verpleging.

Ik heb in de praktijk( dat is thuis, ik werk niet meer in de zorg) al zoveel gezien/gehoord, letterlijk en niet via knip en plakwerk op tv, dat ik daar heel veel vraagtekens bij zet.

Ben blij dat ik in de zorg heb gezeten en hou altijd de vinger aan de pols en sta met mijn grote snuffer vooraan, en als ik er niet mee eens ben, sta ik direct op de baricade. En mijn moeder is hier heel gerust door, (3 dochters uit/in de verpleging) voor haar een hele zorg minder, minder angst/stress , en daardoor knapt ze eerder op.

Een heel ander onderwerp als tuinieren, maar soms wel eens goed dat je het laat horen , Mike. Een stukje gevoel uiten en dat is ook tuinieren, gevoel /leven.

bedankt, Jeltje