Tuinprogramma's op tv?

  • fritzo

    Het tuinseizoen is natuurlijk nog niet begonnen, dus is het ook op tv nog rustig met tuinprogramma's.

    Maar ik kijk al weer uit naar de lente om straks weer elke week naar Gardener's World te kijken, eke vrijdag op BBC2. Een tuinprogramma dat gaat nog echt gaat over tuinieren, in tegenstelling tot de rtl en sbs-ellende waar de wekelijkse aanbiedingen en de kunstmatig aangeprate tuintrends van de “tuin”centra de inhoud van de programma's bepalen.

    Waar ik benieuwd naar ben of jullie nog andere kwalitatief goede (buitenlandse?) tuinierprogramma's kennen. Ik kan zelf zo snel niks anders vinden, maar misschien met jullie hulp?

  • Jan J.

    Het zou leuk zijn als we hier de publieke omroep of de NOS zo ver kunnen krijgen om een tuinpogramma te maken inclusief informatie over het houden van boerderij hobbydieren. Daar zijn er zeker honderdduizend van en waarschijnlijk nog veel meer.

    Die idioten op rtl en sbs die niets beter weten te bedenken dan elk volgend tuinseizoen de tuin volledig op de schop te nemen en de kant en klaar plantjes behorend bij het vorige seizoen er uit te gooien en de kant en klaar plantjes voor het volgend seizoen er in te stoppen, moeten ze vebieden. Het is pure versplilling en dat in een tijd van duurzaamheid. En dan nog maar te zwijgen van die opgelegde trent om je tuin vol te zetten met houtwerk zoals banken, tafels, houten verhogingen gecombineerd met fakkels en een enkele palm of een andere plant die daar zeker de winter niet zal overleven, afgezet met split of andere kiezels, de z.g. kattebakcreatie. En dat alleen maar om elke geschikte avond en de weekends desnoods met terrasverwarming buiten te gaan zitten zuipen en je buren ovelast te bezorgen.

  • boerderij bert

    Jan J. ik had het niet duidelijker kunnen schrijven. boerderij bert.

  • Jalos

    Eigenlijk vind ik Gardener´s world lang niet zo leuk meer sinds de komst van de nieuwe presentator Toby.

    Ze hebben, heb ik toen gelezen Carol Klein gepasseerd en niet eens gevraagd om het stokje van Monty over te nemen, in Engeland is daar fel op gereageerd en vele mensen waren daar bepaald niet over te spreken.

    Ik mis haar ook, ze is veel minder te zien maar zij heeft zo´n enthousiasme en liefde voor de tuin, heerlijk om naar te kijken!

    Wat ik vorig jaar ook een erg leuk programma vond was Wild about your garden.

    Een tuinprogramma met de intentie je tuin te veranderen op zo´n manier dat er meer “wild” leven in je tuin kwam dus een tuin om bv vogels te lokken, dassen , eekhoorns etc.

    Als de tuin klaar was werden er camera's opgehangen waarmee eventuele dieren geregisteerd werden, een paar maanden later kwamen ze dan terug om te zien of de veranderingen gemaakt aan de tuin ookgeleid had tot het lokken van de dieren.

    Erg leuk programma, het is al een tijdje niet meer op tv maar ik hoop dat het dit jaar weer word uitgezonden

  • cowi

    Een paar jaar geleden keek ik altijd met veel belangstelling naar deze programma,s.(Ik had toen zelf pas een tuin).Keek m,n ogen uit wat ze allemaal voor elkaar kregen in een klein rottig tuintje. Het werden plaatjes.Alles was toen ook kleinschaliger. Was nog leuk om naar te kijken. Je kon je nog voorstellen dat je met een paar kleine veranderingen (hergebruik van materialen)je tuin er anders uit kon zien.

    Nu kijk ik af en toe,vanaf de zijlijn. Ten eerste erger ik me groen en geel aan dat geschreeuw van Rob v.d.Linden.Volgens mij is hij een zenuwinstorting nabij. Dan als klap op de vuurpeil wordt er een half tuincentrum uit vrachtwagens geladen.

    Honderden planten,complete tuinmeubels,alles erop en eraan. Vuurkorven worden aangesleept.Brengt sfeer in je tuin schreeuwt Rob. Volgens mij zijn ze toch zeker 14 dagen bezig om een tuin zo te maken dat je gezellig met je vrienden en familie rode wijn kan drinken,eten kan maken in de complete buitenkeuken en dan breed lachend met z,n allen aan die inmense grote tuintafel kan tafelen. Het is in z,n tuin,als je het gegil van Rob moet geloven,iedere week feest.Ja ja,de realiteit is anders. Regen, sneeuwbuien,5 graden vorst,harde wind,soms windkracht 8.

    En dan moet je als toevallige tv kijker ook nog geloven dat de eigenlijke bewoners niet van de plannen op de hoogte zijn geweest. Complete verrassing!!! De ohhhhhhhhhh zijn niet van de lucht.

    Ik begrijp ook wel dat die programma,s reclamespots zijn ,maar het is zo lekker om even te spuien over die programma,s nu het toch even werd aangekaart.

    Of is het misschien zo dat ik een beetje jaloers ben dat ROB!!!!! niet bij mij komt met z,n tractor,vrachtwagens,zwarte

    grond,tuintegels,tuinkeuken,honderden planten,2 of drie tuinsets enz.enz.enz.????

    Ik heb maar een heel klein tuintje,naar mijn eigen idee ingericht,ik ben tevreden.

    groetjes, cowi

  • a.s.

    het is toch mooi dat mensen daar bij zo'n programma hun ideeen op kunnen doen, sommige mensen kunnen nu eenmaal ALLEEN maar ‘íets’ NAMAKEN.

    en laten we eerlijk zijn, we hebben toch allemaal wel eens een idee gepikt van een ander :D de tuinen zijn niet echt leefbaar die we als eind resultaat zien, het zijn echte “showroom modellen” maar soms zie je wel weer een leuk iets voor je eigen tuin.

    dus gewoon niet naar kijken als je t nix vindt, of alleen onthouden wat je wel leuk vindt ;)

    groetjes

  • ann

    Voorheen keek ik ook altijd naar de BBC. Maar sinds Monty Don het niet meer presenteerd vind ik het minder. De serie Open Gardens met Carol Klein waar de tuinen van mensen gekeurd werden of ze goed bevonden waren voor in het Yellow Book van de The National Gardens Scheme vond ik ook altijd leuk. Ik hoop dat er in de lente weer wat meer op de BBC komt. Joe Swift zat ook vaker in de engelse tuinprogramma's .

    Ann

  • plantadvies

    Ach die Rob, mag schreeuwen wat hij wilt, maar heeft toch mooi een eigen progamma. Vroeger keek ik enorm tegen hem op, maar sind ik hem op de beurs zag rondlopen met een boek onder zijn arm om planten op te zoeken, weet ik nu dat je echt niet alle planten uit je blote koppie moet weten. Inderdaad zoals a.s. al zo mooi beschrijft, je hoeft natuurlijk niet naar zijn progamma te kijken. I.p.v. tuinprogamma`s bekijken die je niet aanstaan, kun je lekker met een kop thee en een stapel groei en bloei, prima de avond doorbrengen. En als je deze stapel nou ook eens op volgorde legt van maand tot maand, dan weet je toch precies wat je moet doen.

    Plantadvies

    www.plantadvies.com

  • Hinke

    Eigenlijk volg ik al 1 of 2 jaar geen tuin programma's meer. Gardeners world vond ik altijd wel leuk tot het steeds weer over het zelfde ging wat ik het vorige seizoen ook al had gezien. Ik heb wel diverse series op BBC gevolgd omdat ik die kwalitatief altijd beter vond dan wat ik in Nederland (RTL) zag. Al moet ik eerlijk bekennen dat ik die al zeker in geen 10 jaar gezien heb. Er zijn op de publieke omroepen ooit wel leuk tuin programma's geweest maar dat is lang geleden en ik weet zo de namen ook al niet meer. Ik ga gewoon mijn eigen gang en zoek op internet, of hier bij jullie wel info als ik iets wil weten:)

    Hinke.

  • Margriet

    Ach, het is altijd even wennen aan de nieuwe hoofdpresentator van GW op de BBC.

    Ik loop mee vanaf Geoff Hamilton (hij was veruit de beste….:)), daarna Alan Titchmarsh (hij was grappig), daarna Monty Don en nu Toby Buckland.

    Iedere keer zijn er ook op de GW website grote discussies over de “nieuwe”. En na een paar maandjes is iedereen gewend en gaat het programma weer gewoon door zoals we gewend waren. Iedere presentator neemt zichzelf mee en voegt weer iets toe aan de lange historie van GW.

    Maar Geoff was de leukste. En daarna Alan. Ik heb natuurlijk ook mijn voorkeuren. ;)

    Groetjes,Margriet.