Tuinprogramma's op tv?

  • carin

    De Nederlandse tuinprogramma's zie ik eigenlijk nooit (meer). Teveel trends en te weinig tuin. Jarenlang wel met plezier naar GW gekeken op de BBC en andere tuinprogramma's, maar afgehaakt bij de komst van nieuwste presentator. Monty sloeg ik ook al vaak over, want naar mijn smaak veel te veel moestuin. Ieder jaar weer naar het planten van prei kijken en “chitting the potatoes” begon erg te vervelen. Informatie over planten vind ik genoeg op internet, maar ik mis soms wel programma's als the Flying Gardener of de reportages over bezoeken aan mooie tuinen in GW, zoals Alan die nog wel liet zien. Carin

  • n

    helemaal mee eens Margriet, ik denk nog steeds met heimwee aan Geoff. Die kon altijd zo Engels onderkoeld de commerciele kant ralativeren.

    Kant een klare kweekpotjes of ander tuingemak: daar kwam die weer: “Well, here is what you can do tot safe some money….. ” en dan kwam z'n eigen gerecycelde variant gemaakt van afvalhout, gebruikte flesjes, potjes enz. Heerlijk.

    Nina

  • Margriet

    O ja, geweldig was dat.

    Ik kan me de sjieke tuinpalen met zo'n bolletje erop nog herinneren, hij deed dat ook met gewoon “afval”. Daarna schilderde hij hem grijs en hopla, sjieke tuinpaal bij het hekje.:)

  • Jan C.

    Geachte tuinliefhebbers,

    Ik reken mij tot de doorsnee tuinliefhebbers in Nederland. In tegenstelling tot velen van jullie kijk ik graag naar De Tuinruimers onder aanvoering van Rob Verlinden. Natuurlijk zie ik dan ook wel dingen die niet kunnen of in scene zijn gezet. Die dingen accepteer ik, net zoals ik veel andere dingen in het leven accepteer. Maar ik zie ook dingen in De Tuinruimers waaruit ik inspiratie put.

    Een programma als De Tuinruimers heeft in mijn ogen een postitieve invloed op mensen - zoals ik - die iets met een tuin willen gaan doen. En gaat het daar niet om?

    Geniet van wat je hebt. En stoor je niet aan wat je niet hebt!

    Jan Mulleman

  • Freya

    @ Fritzo: Op het forum van Gardeners World wordt een grote verandering van het programma aangekondigd omdat de kijkcijfers volledig ingestort zijn na de aanstelling van Toby B. Hij mag zelf wel blijven en daar balen nogal wat kijkers van. Alys krijgt een eigen, nieuw programma, maar blijft ook verbonden aan GW.

    Ik wacht nog steeds op Chris Beardshaw als de nieuwe Geoff. Dat lijkt me pas wat.

    @ Jan Mulleman: fijn voor je. Maar in hemelsnaam: kant en klare schuttingen afgewisseld met kant en klare klimoprekken, windlichten, vuurkorven en teakameublementen zover het oog reikt, hoe doe je dat, daar tuininspiratie uit halen?

    Wat Engelse tuinprogramma's zo leuk maakt is dat ze niet geregeerd worden door commercie. Dat kan omdat de Britse overheid miljoenen steekt in de BBC, zodat ze niet afhankelijk zijn van sponsoring. Nu steekt de Nederlandse overheid ook wel miljoenen in de publieke omroep, maar die maakt daar weer hele andere topproducties van ;-)

    Groeten van Freya

  • Margriet

    Er zijn sporadisch wel aardige tuinprogramma's op de ned. TV. Niet bij de commerciële omroep, dat is gewoon reclame.

    Op TV-NH was in de zomer een heel leuk programma over iemand die overal ging wandelen en dan met boswachters, natuurbeschermers en mensen die daar elke dag rondliepen, praatte. Die liet ze dan de bijzondere begroeiing zien van dat stukje NH. (ik vond dat leuk omdat ik de meeste plekjes wel kende)

    Ook was er twee jaar geleden een programma met Arjan Ederveen over een ecologische moestuin (heel groot). Humor en kennis door elkaar, het was wel zeer informatief. (fan zijn van Ederveen helpt wel ;))

    Maar het blijft echt zoeken, zoiets als GW kennen wij niet. Er wordt altijd beweerd dat de Britten ook zo enthousiaste tuinders zijn dat het daar ook kàn. Iedereen “tuint” daar. (lijkt het wel!)

    Maar ik ontmoet zoveel enthousiaste mensen, zoveel liefhebbers van planten dat ik denk dat het hier ook moet kunnen. Zeker als er wat humor en zelfspot (zoals de Britten) bij zit.

    Ik vind het soms zo jammer dat jonge mensen alleen maar gevoed worden door “Eigen Huis en Tuin” en “Tuinruimers”.

    Het is wel een beetje een stokpaardje van me, jonge mensen enthousiast maken voor de tuin, planten, bloemen en bomen en eetbare planten. En ik zie en weet dat jonge mensen dat ook fijn vinden, die informatie en kennisoverdracht. Hoe vaak heb ik niet gehoord: “Dat vertellen ze bij het tuincentrum helemaal niet!”

    Nou ja, ik dwaal af.:) Sorry. Gr. Margriet.

  • Jan C.

    Freya,

    Waaruit ik inspiratie put? In elk geval niet uit mensen die oordelen over anderen. We leven toch in een vrij land….Inspiratie is voor mij net als winkelen. Ik kijk rond, ik wik, ik weeg en beslis/koop (als mijn vrouw het goed vindt; grapje).

    Groeten,

    Jan C.

  • Hinke

    Die serie met Arjan Ederveen zaten inderdaad hele leuke elementen in. Er is ooit eerder ook op de publieke omroepen een tuinprogramma geweest wat ook gewoon heel kleinschalig was, gewoon over plantje en beestjes ging zonder allerlei toeters en bellen dat heeft ook maar kort geduurd. Ben de naam kwijt.:)

    Hinke.

  • fritzo

    Jan C. Schreef:

    ——————————————————-

    > Freya,

    >

    > Waaruit ik inspiratie put? In elk geval niet uit

    > mensen die oordelen over anderen. We leven toch in

    > een vrij land….Inspiratie is voor mij net als

    > winkelen. Ik kijk rond, ik wik, ik weeg en

    > beslis/koop (als mijn vrouw het goed vindt;

    > grapje).

    >

    > Groeten,

    >

    >

    > Jan C.

    Je dwaalt wat af Jan, ik ben gewoon op zoek naar tuinprogramma's die over tuinieren gaan, dus over bloemen, planten, struiken, bomen, groenten, met je handen in de grond etc., en niet over buitenkeukens, bubbelbaden, “trendy” tuinmeubelen, kaarsen en lampen, zonneschermen en noem maar op. Dat heeft niks met oordelen over anderen te maken. En al helemaal niet met de vraag of we al dan niet in een vrij land leven.

    Er zijn kennelijk genoeg mensen die de programma's van RTL en SBS wél bekijken, want anders zouden ze snel genoeg van de buis verdwijnen, want er moet wel geld verdiend worden, nietwaar? Het zijn niet mijn soort programma's, dus ik kijk er niet meer naar, maar al zenden ze ze de hele avond uit, prima, ze gaan hun gang maar, niks mis mee. Vrij land, inderdaad. Maar dat neemt niet weg dat ik het jammer vind dat we in een land waarin we duurzaamheid, ecologie, milieuvriendelijkheid etc. in alles voorop gesteld krijgen, geen goeie programma's hebben die juist dié aspecten van het tuinieren laten zien. Hoe kan ik milieuvriendelijk tuinieren? Wat zijn de voordelen van een eigen moestuin en hoe moet dat allemaal, groenten kweken? Wat is de lol en het sociale voordeel van een volkstuintje? Hoe betrek ik kinderen bij (moes)tuinieren en leer ik ze dat dat leuk en gezond is? Dat zijn zaken waar we in tuinprogramma's in mijn ogen meer aandacht aan zouden moeten besteden.

  • greetje11

    Tja en wie toch naar gardeners world wil kijken a.s. 5 maart beginnen ze weer.

    Ik kijk in elk geval.