Overlast konijnen

  • Elma

    Wij hebben op onze moestuin verschrikkelijk veel last van konijnen.

    Bestaat er, behalve een afrastering, ook een middel om deze dieren te verjagen,

  • Anne-Mieke

    Even voor je gegoogeld en dit gevonden:

    Voor de tuinliefhebber die zijn moestuin wil beschermen bestaat er een vrij eenvoudige oplossing. Plaats een radio en laat deze 's nachts gewoon aanstaan (niet te luid voor de buren). De konijnen denken dat er mensen in de buurt zijn en zullen dan ook niet naderen.

    Geen idee of het werkt, maar ik zou het gewoon eens proberen.

  • Jan J.

    Gezien de vreselijke infectieziekten die de laatste jaren onder konijnen hebben huisgehouden is het een bijzonderheid dat jullie er veel hebben. In mijn tuin springen elk jaar wel wat jonge konijnen rond maar ik heb een schoonmoeder die met haar hond af en toe op bezoek komt en dan wat rondsnuffeld en omdat zij bejaard is, die hond dus, mag ze ook daar haar behoefte doen. Dan zie je heel lang die konijnen niet meer.

    Misschien is het een idee dat leden af en toe hun hond meenemen en daar hun geurvlag loslaten.

    Dat van die radio is zo extreem dat moet wel een grap zijn (kan je lachen).

  • Anne-Mieke

    De tip van de radio wordt o.a. gegeven op de site van De Tuinen van Appeltern en diverse hoveniersbedrijven en lijkt mij daarom serieus bedoeld. Hondendrollen houden in elk geval géén konijnen tegen in de (moes)tuin van enkele van mijn vrienden die er óók last van hebben. Ik zal de tip van die radio dus ook eens aan hen doorspelen. Lijkt mij in elk geval de moeite van het proberen waard en het kost (vrijwel) niets. Ik zou wel een zender zoeken waar veel op gepraat wordt voor het geval konijnen ook van muziek houden ;)

  • maria

    Weer meer lawaai buiten……Ik kan me niet voorstellen dat je een radio zó zacht kunt zetten dat de konijnen het geluid wél en de buren het níet horen.

    Tegen konijnen bestaat m.i. maar één deugdelijk afweermiddel en dat is: gaas

  • Jan J.

    Maria, mogelijk helpt een TV wel. Je hoeft niet eens het geluid aan te zetten want alleen de aanblik van Balkenende al, doet ze halsoverkop vluchten om nooit meer weer te keren. Dieren kunnen dat nog.

  • Anne-Mieke

    Konijnen hebben anders een uitstekend ontwikkeld gehoor (het zijn nachtdieren), dus als de buren niet ál te dichtbij je moestuin slapen en je zet de radio heel zachtjes…..

    Maar goed, omdat ook ik eigenlijk niet van onnodig geluid in de nacht hou heb ik ook nog maar even verder gesurft:

    …als ze eenmaal jouw tuin bezoeken, dan ben je er ook niet zomaar vanaf, want konijnen zijn heel erg honkvast. Een hekje haalt niet zoveel uit, tenzij je het minstens een meter diep ingraaft, want ze graven er zo onderdoor. In de moestuin kun je de overlast beperken door tussen de gewassen door uien te planten, want konijnen houden daar absoluut niet van. Een andere methode is het strooien van gemalen peper, zowel op de grond als op de bladeren van planten. Die methode is weliswaar erg effectief, maar in ons klimaat blijf je strooien, omdat elke regenbui de bladeren weer schoonspoelt. Maar soms kun je er na een poosje mee ophouden, juist omdat konijnen zo honkvast zijn: ze hebben andere plekjes gevonden en mijden nu jouw tuin. De meest merkwaardige methode om van konijnen af te komen is het royaal gieten van de urine van vossen. Alleen heb ik nog nooit flessen vossenurine in een tuincentrum aangetroffen, dus hoe je daar nou precies aan moet komen…

    Bron: gardensafari.net

  • Anne-Mieke

    :D

    Van de dieren kan de mens nog heel wat leren….

  • carla

    Ik dacht ook dat konijnen niet van uien hielden. Maar van de familie weer wel want mijn bieslook heeft één van onze eigen konijnen tot op de grond weggevreten……Misschien omdat het winter is en er minder keus is?

  • Jan J.

    Misschien helpt knoflookbieslook wel. Die plant wordt ook vaak gebruikt om vakken in de tuin te markeren. Het is een mooie plant met witte lelie-achtige bloemen die zich ook makkelijk uitzaait.