Dak veranda / terrasoverkapping

  • Hendrik Jan

    Hallo,

    Ik heb de plannen om een terrasoverkapping / veranda aan de achterzijde van het huis vast te maken. Ons zit gedeelte zit aan de achter tuin en ik wil het dus niet te donker binnen maken doordat ik donkere golfplaten oid gebruik als dak voor de veranda.

    Maar ik ben bang dat het een broeikas word wanneer ik doorzichte golfplaten ga gebruiken.

    Iemand hier ervaring mee, of een andere oplossing voor dit probleem?

    Bedankt alvast

  • Miepje

    Wij hebben zelf een veranda in de tuin gebouwd en gebruik gemaakt van polycarbonaat kanaalplaten (verkrijgbaar bij bouwmarkt)

    Dit bevalt goed! Zijn ook UV bestendig

    Succes met klussen, voor meer respons zou ik dit nog op klusprikbord vragen, daar kom je vast meer te weten!!

  • Manda

    Zelf hebben wij onder de doorzichtige golfplaten een rol riet gelegd. Staat erg leuk en vergaat niet doordat het eigenlijk nooit nat wordt.

  • Anne-Mieke

    Hebben wij ook gedaan; eerst rietmatten en daarop één grote doorzichtige golfplaat (is op diverse breedtematen van de rol te koop). We hebben bewust gekozen voor golfplaat aan één stuk en voor de goedkoopste kwaliteit rietmatten (omdat die uit dunnere, wat minder goed aaneengesloten rietstengels bestaan) Bij het vastmaken hebben we de rietmatten ook nog wat uit elkaar getrokken. Dit om het dak toch zoveel mogelijk lichtdoorlatend te maken. Wij vonden het niet zo gezellig om tegen een kunststof dak aan te moeten kijken en het was ook nog een véél goedkoper alternatief voor de toch wel dure zonwerende kanaalplaten (die overigens óók prima voldoen en zeker nog méér licht doorlaten!).

    Voor zowel de kanaal- als de gewone golfplaten (al of niet aan de rol) zijn de prijsverschillen behoorlijk groot. Het loont dus ook om via internet prijzen te vergelijken.

  • Engelina

    Mijn schoonvader heeft zijn druivenranken onder de overkapping geleid. In de winter zijn ze kaal en nemen ze geen licht weg en als het warmer wordt, zitten ze in het blad. De druiven worden ook goed rijp, lekker zoet, deze druiven schermt hij af voor de vogels de rest van de druiven, die buiten het afdak groeien, zijn voor de vogels.

  • nashy

    Hallo,

    Ik heb die platen op de serre liggen.Twee nadelen

    ze zijn niet doorzichtig (je ziet alleen contouren van de boom)

    de tweede is lastiger: als het alleen al een beetje regent heb je herrie binnen.

    Als iemand daar een oplossing voor weet dan graag.

    Glas heb ik overwogen maar de binten zijn daar niet op berekend.

    Groet, Nashy

  • boerderij bert

    Het lijkt mij dat rietmatten aardige aantrekkingskracht heeft op spinnen. Ik ben er niet bang voor maar de meeste van het zwakke

    geslacht kennelijk wel. Dit is niet bedoeld als discriminatie van de vrouwjes, maar toch?? boerderij bert.

  • Hinke

    O dat worden dan geen rietmatten voor mij……. bbrbrrr:D

    Heb nog wel plannen voor een terras overkapping maar denk niet dat het er dit jaar van komt, nog zoveel andere dingen die eens moeten.

    Hinke.

  • Anne-Mieke

    Daar lig ik echt niet wakker van hoor Bert :)

    Daarbij is het ook leuk om te zien welke capriolen de meesjes maken om al die lekkere hapjes te kunnen verorberen.

  • Margriet

    Zwakke geslacht? Vrouwtjes? Bert toch!

    Ik eet die spinnen voor mijn ontbijt.B)