wolluis

• monique

Beste prikkers, ik heb ontdekt dat ik wolluis heb in een clivia.Ik heb deze plant zo'n 25 jaar nu en zou hem niet graag missen,wie weet een afdoende middel om deze beestjes te bestrijden.Ik heb hem al verpot en schone aarde gegeven en e.e.a al van de plant afgeveegd,maar ze zitten in het hart tussen de bladeren ,waar ik niet bij kan.

HELP!!!!!

Groeten, Monique

• luut

Gebruik geen gif;doop een kwastje in spiritus en raak de wolluizen ermee aan;ze zullen er door dood gaan;gebruik genoeg spiritus,zodat de rest naar het hart tussen de bladeren kan komen;herhaal dit minstens driemaal met een tussenpauze van maximaal 5 dagen.kijk daarnaast of de plant wellicht op een ongunstige plaats staat;kijk ook naar de omringende planten of die niet besmet zijn geraakt.succes!Blijf daarna,in ieder geval voorlopig met een oplossing van zeep/spiritus en water benevelen;een dessertlepel zeep en spiritus op een halve liter water.luut

• cdjpronk

Ja zo heb ik het ook gedaan bij mijn oorchideèen.

Maar het resultaat viel mij tegen.

Moet wel zeggen dat ik ze niet beneveld heb.

Het ging bij mij niet weg ondanks de pure spiritus.

Mijn enige plek is de vensterbank en daar is het denk ik toch te warm

heb ze maar weggedaan. Alleen èèn doet het wel dat is de Zigopelatum

soms wel 2 stengels en hij ruikt ook heerlijk.

Maar met de vlinders gaat het bij mij niet ( oorchideèen) wel jammer.

Kees.

• kuuk

Ja ik heb ze ook wel weggekregen met spiritus. Wel meer dan 1 keer behandelen. Succes.

• plantadvies

Lieve Kees het is Zygopetalum en Orchideeën.

Plantadvies

• monique

Bedankt Luut, ik ga het proberen met spiritus(en zeep)

Laat nog wel weten hoe het afloopt.

Monique

• cdjpronk

Ja ik zat al te twijfelen en bedankt voor de correctie

Kees.

• cdjpronk

Ja ik heb het wel een hele maand geprobeerd en elke keer waren ze terug.

Zitten ook tussen de wortels dieper in de pot.

Misschien is het wel het beste alle aarde tussen de wortels te verwijderen.

Dan te spuiten met een spiritus-zeep oplossing?

Heeft iemand daar ervaring mee? Ik heb het nooit geprobeerd.

Kees.

• lutetia

haal de plant inclusief zoveel mogelijk haarwortels uit de pot en leg die bv op een krant;haal heel voorzichtig met een mesje de aarde zoveel mogelijk weg;neem een kwastje,gedoopt in 1 theelpel spiritus, een paar druppels -groene-zeep en water in een klein eierdopje en doop na iedere aanraking met willuis en hun eitjes het kwastje opnieuw in het mengsel tot je niets meer kunt vinden;verwijder al het ongedierte en de krant en leg de plant in een grote doorzichtige platic zak ,dek die toe en leg 'm uit de zon neer;proces volgende dagen herhalen;eventueel doe je er ietsvochtige grond over die je bij de volgende behandeling ook weer voorzichtig afschudt;na twee herhalingen zul je het meeste wel kwijt zijn.Gooi de oude pot weg of reinig die met een ketel kokend water.Geef de plant de passende aarde, succes!luut

• Willem - 1

Kees,

Wij hebben ca. 60 orchideën in huis staan, waarvan gemiddeld de helft bloeiend beneden staan. (uitgebloeide weer naar boven tot ze weer in de knoppen staan).

met enige regelmaat zijn er een paar planten met wolluis.

de zichtbare met een wattenstaafje gedrenkt in spiritus weghalen.

het enige middel wat daarnaast preventief werkt wat de jonge en eitjes betreft is het middel “admire”.

aanmaken met water in een nevelspuitje (zoals een lege glassexfles) en de plant na het weghalen van de luizen besproeien met het mengsel

Planten weer terugzetten als ze voldoende opgedroogd zijn.

Na twee weken deze planten nog eens inspecteren en nogmaals besproeien met het admire-mengsel. Gaat al jaren goed en kost niet al te veel tijd.

succes, Willem