bloemen/insecten

• loes

ieder voorjaar ben ik weer van voornemen om te zorgen dat er al vroeg iets te snoepen is voor wat er zo rondvliegt. ik heb hoofdzakelijk vaste planten en eer die wat te bieden hebben, zijn we een flink poosje verder. wat hebben jullie voor vroegbloeiers die aan de eisen voldoen ? mag ook eenjarig zijn om kant en klaar te kopen, want dat heb ik er wel voor over.

grts en een fijn (tuin) weekend

• lutetia

als je in de buurt van Culemborg woont,of als je langs wil komen:ik heb wel het een en ander aan vroegblloers:speenkruid,longkruid,maarts viooltje;gele en paarse dovenetel;vergeet-me-nietjes;alle bloembollen die nu gaan bloeien en er is nog veel meer! Luut

• carin

Bij mij bloeit nu de toverhazelaar, de sarcococca, primulas, helleborus in allerlei soorten en kleuren en natuurlijk sneeuwklokjes. De crocussen staan op springen.

Bloeiende klimop is ook een winterbloeier die kennelijk voor veel voedsel zorgt.

• loes

bedankt luut. helaas woon ik niet in de buurt. ik zit in rotterdam. zijn dit de soort planten waar ik succes mee boek bij de insecten ? dan zal ik ze zeker aanschaffen.en me voor volgend jaar wat beter voorbereiden.

• lutetia

Loes, je kunt deze vaste plantjes vast wel bij mensen met een tuin in rpotterdam krijgen ;bijna alle mensen met een beetje tuin hebben ze wel;of hang een briefje op bij de supermarkt oid. succes! Luut

• maria

En maak bij dat bloemenrestaurant eens een insectenhotel!

• loes

dat hebben we al een jaar of twee, maria. maar ik zie daar nooit erg veel activiteit. hebben afgelopen najaar nog een boomstammetje vol gaten geboord en opgehangen. mischien dat dat wel beter bezocht is/wordt. in een andere hoek van de tuin staat een verzameling ijzeren buizen en daar zit altijd wel van alles tussen.

• martine

Hoi Loes, als je wilt kun je bij mij speenkruid, longkruid,vergeetmijnietjes en maartse viooltjes komen halen,

groetjes,

Martine, ook R'dam zuid

• loes

oh martine, dat zou geweldig zijn. ik neem binnenkort contact met je op via privebericht. grts

• Carin64

Niet iedereen zal het met me eens zijn, maar wat mij betreft zijn speenkruid en maartse viooltjes bijna net zo' n erge onkruiden als zevenblad. Ze zaaien zich altijd uit in je mooiste planten en zijn haast niet weg te krijgen. Er zijn minder invasieve voorjaarsbloeiers dan deze voor een border. In een slootrand of een wild stuk van de tuin zijn het wel prima planten.