De wind in het oosten

• Carin64

Ik heb net eens een rondje door de tuin gemaakt maar ik vrees toch dat er op sommige planten straks geen luizen meer zullen kunnen gaan zitten. Planten die tot nu toe prima de winter doorgekomen waren en normaliter ook prima winterhard zijn, zien er nu dood uit. De uitlopers die al boven de grond gekomen waren of nog groen waren gebleven, zien er nu door de al meer dan week aanhoudende vorst met drogende wind met felle zon helemaal dor uit. Misschien komt het nog goed, maar dan moeten ze wel van ver terugkomen. Zonde. Helaas zie ik de komende weken nog nauwelijks verbetering komen in het weer, hooguit iets minder wind en een paar graden erbij.

• loes

ja, van de mooie belofte voor de pasen en in ieder geval geen vorst, is niets meer terug te vinden :?

• ann

De nachten blijven maar koud overdag is het op een beschut plekje best lekker. In de kas loopt de temperstuur op naar de 20gr. maar s ‘nachts moet ik de kas verwarmen om het vorstvrij te houden. Alles kiemt voorspoedig maar het verspenen moet even wachten er is nog geen plaats voor de nieuwe plantjes in de kas. De kuipplanten kunnen nog niet naar buiten s ’nachts nog te koud en overdag de wind die alles doet uitdrogen en omwaaien.

Ann

• Hinke

Ik ben vandaag toch maar aan het verspenen geslagen. Buiten is het hier achterhuis, pal op het oosten nog veel te koud maar in de kas was het heerlijk werken. Wel staan nu alle plantjes in de vorstvrije garage. Ik hoop ze volgende week in de kas te kunnen zetten zodat ze eindelijk aan een groeispurt kunnen beginnen, als ze het verspenen tenminste overleeft hebben dan:)

Wat ik wel heel erg jammer vind is dat mijn prachtige Helleborus die zo mooi bloeide, slap over de grond hangt en de bloemen zijn helemaal bruin, er is niets van over. Meer planten die al lekker fris groen er uitzagen, lijken nu verdord. Gelukkig hersteld het meeste zich altijd vanzelf wel weer maar het is wel jammer.

Hinke.

• Carin64

Ja, die helleborussen.. Vorig jaar hebben ze een forse klap gehad van die felle vorst in februari.. Veel bloemen waren toen tot snot gevroren. Dit jaar leken ze wel hersteld en kwamen ze weer goed in bloei maar door dit weer zijn opnieuw van een aantal planten de bloemen blijvend beschadigd. Jammer, maar je kunt ze toch niet blijven afdekken. Het zijn vooral de orientalis-hybriden die hier last van hebben. De cultivars van X ericsmithii zijn wat compacter en lijken minder te lijden te hebben gehad.