hedera dood?

• prudence

Onze Hedera is doodgevroren. Het bevreemd me omdat het weleens vaker streng vroor . Er zijn nog wel enkele groene uitlopers. Zal t weer goed komen?

• Margriet

Ja hoor, komt goed.

• maria

Helaas zijn de meeste hederasoorten zeer winterhard.Door de harde uitdrogende wind plus wat vorst laten ze weliswaar hun blad vallen, maar ze herstellen zich altijd weer.Het is het meest vreselijke onkruid dat er bestaat. :X

• prudence

Ik ben juist blij met hedera! Onkruid is het absoluut niet!!

• maria

Hier zaait een kleinbladige soort zich tot ver in de omtrek uit dank zij de merels.Het overwoekert die gedeelten van de tuin , de bosjes en de bermen waar ik niet met de maaimachine bij kan komen.Het klimt in de bomen, zelfs in meidoorns.In de winter vreten de reeén weliswaar een deel van de bladeren op, maar die beesten kunnen niet hoger komen dan ruim een meter en de hedera gaat er niet aan dood.Wat mij betreft mag het doodvriezen, maar helaas, het is volledig vorst–, storm- en droogtebestendig!:D

• loes

ik heb hem een paar jaar terug helemaal weggehaald. wat een vieze klus. maar in de buurt zijn er nog zat heggen en vindt regelmatig jonge plantjes in mijn tuin. zijn dus de merels die ze verspreiden ? geeft niet, ik haal ze snel weg, want ze zijn goed herkenbaar.

• prudence

Ik vind de toon nogal agressief Maria. Komt dat echt alleen door de hedera? Of heb je nog meer ‘ onkruid’?

• maria

Nee, ik ben niet snel geneigd om planten“onkruid” te noemen.Als je mijn toon agressief vind, dat is niet de bedoeling.Ik wilde je geruststellen voor wat het doodvriezen van je klimop betreft en gaf daar mijn argumenten voor..

Brandnetels, speenkruid, paardenbloemen en zevenblad mogen hier best groeien dat noem ik geen onkruid! Na een aantal jaren komt er een evenwicht in de groeiverdeling van deze planten.Op sommige plekken trek in de brandnetels in de zomer even uit en als het zevenblad mijn geraniums overgroeit in het voorjaar, haal ik er even de volgroeide bladeren af, de andere beplanting groeit er dan wel overheen.Per slot zaag je ook teveel overhangende takken weg, maar noemt een els geen onkruid en snoei je de coniferenhaag zonder die plant onkruid te noemen.

Maar die hedera valt niet te bestrijden en bereikt waarschijnlijk pas een evenwicht als het alles heeft overgroeid. Al zou ik met een ploeg van 10 mensen in twee werkdagen van 8 uur alle zichtbare hedera kunnen verwijderen, dan nog zouden er stukjes in de grond blijven zitten en weer uitgroeienen zou er het volgende jaar weer een ploeg zeer nauwkeurig werkende lieden(geen jongetjes) nodig zijn om de dan weer vrolijk groeiende klimop te verwijderen. Kortom, ik vind hedera onkruid.

Maar de vogels nestelen er graag in en in koude winters hebben de reeën nog iets te vreten. En jij hoeft niet bang te zijn dat het doodgegaan is door de vorst!

• boerderij bert

Maria heeft gelijk:Hedera is nog veel erger dan onkruid. Ik raak het ook niet meer kwijt.

Ook niet met Round Up of ander onkruidbestrijdingsmiddel.

• Paula

Is dat spul niet giftig dan? Ik heb altijd begrepen dat Hedera hartstikke giftig was!! Maar als de reeën er niet dood van omvallen, zal het wel meevallen.

Paula