hedera dood?

• lutetia

net als oa zevenblad consequent elke paar weken alle nieuwe scheuten/blaadjes afknippen. Luut

• maria

Dat is in een stadstuin misschien te doen, maar ik heb te maken met ietwat grotere afmetingen , Luut!

Bvendien, als je zo'n scheut tussen je vingers hebt is het minder werk om hem er uit te trekken dan om alle blaadjes er af te knippen.:D

• maria

Paarden schijnen er niet tegen te kunnen.Maar reeën vreten het zonder problemen.Ook voor kleine kinderen zijn zowel de bessen als de bladeren niet gezond.

• lutetia

gewoon met een grote snoeischaar al het bovengrondse afknippen;net als bij zevenblad zullen bij het uittrekken worteldeeltjes die overblijven met vernieuwde energie uitlopen.Bij afknippen,een paar keer,verliezen de uitlopers hun energie.Doe het desnoods met de grasmachine als andere planten niet in de buurt staan. Luut

• maria

Nogmaals Luut, zoiets kun je in een stadstuin misschien doen.Maar hier gaat het om honderden meters boomwallen, prunus spinosa - en meidoornhagen, bosperceeltjes , wilde rozenbeplanting enz.Paden en graskanten maai ik de hele zomer met de zitmaaier.Maar daar waar er klimop in groeit verdwijnt dat niet.

• boerderij bert

Mensen met een “kleine”tuin denken er wel eens te gemakkelijk over.

Wij hebben ca. 2500 m2 bosperceel met overal klimop tot bovenin de eiken.

Er is wel eens gezegd dat je met zout het enigzins tegen kunt houden.

Zo eens per jaar lopen wij de bomen na en snijden de klimop onderaan door.

Maar dit onkruid groeit over paden, in het gras, in het weiland, waar niet.

Als er een bestrijdingsmiddel was kocht ik het direct.

• maria

Voor de verandering hier eens een andere visie op het onkruid klimop: http://edepot.wur.nl/195308