Wie weet dit?

• Paula

Van Mike had ik meerder soorten zaad gekocht maar niet alles meteen gezaaid. Deze wel maar door de zon is de naam verdwenen En nu weet ik dus niet wat het is. Iemand anders wel?

Het zou de Hibiscus trionum kunnen zijn maar ik weet niet hoe dat blad eruit ziet.

• ria

Dat zou best kunnen, ik heb dit jaar ook Hibiscus trionum gezaaid en de zaailingen zien er net zo uit.

• anneke Im

dit is de H trionium Paula het lijkt er wel op ,maar de bladeren zijn wat langer en lopen puntig toe . ik heb ze pas weer gezaaid de blaadjes zijn nog niet goed ontwikkeld

Anneke

• loes

zeker weten, paula. heb even teruggezocht in mijn foto's. ik heb hem vorig jaar met de “deno methode” gezaaid en had binnen 24 uur ontkieming. ga het morgen gelijk weer even doen. heb veel verspeend dus nu weer ruimte voor nieuw spul

• Paula

Loes, wat is de deno methode?

Paula

• loes

wetenschapper norman deno bedacht een nieuwe methode voor zaad ontkieming. voor ons komt het neer op het plaatsen van zaadjes tussen vochtige thee/koffieflters. ik gebruik stevig keukenpapier. plaats dit in een plastic zak en leg op een lichte, warme plaats. ik had dit gelezen op internet en de eerste zaadjes die ik gebruikte waren van de h.trionum. binnen 24 uur had de eerste een staartje en nog een dag later alle 13. vandaar mijn enthousiasme. het zijn snel 13 gezonde volwassen planten geworden die in allerlei tuinen verder gegaan zijn. nu jij ze hebt staan ; niet denken wat een ielig stammetje. op een dag maakt hij vanzelf allemaal zijscheuten en wordt een plant die probleemloos tussen en bij alles past.

op de foto zijn paprika zaadjes (van de gele snoeppaprika'tjes die we een week eerder gegeten hadden). wel goed opletten dat het papier vochtig blijft, want anders is het einde oefening en moet je opnieuw beginnen. na een paar dagen zet je het zaadje in een potje met grond en verzorg het zoals je anders ook doet.

• kuuk

Dat ziet er goed uit en lijkt oh zo simpel. Heb een paar zaden van de wonderboom liggen. Ga het gelijk proberen vandaag.

Dank je voor de uitleg.

• maria

Zo'n nieuwe methode is dat overigens niet!! Die wetenschapper heeft dat dan zeker afgekeken van zijn vader: :D Ik herinner me de dahliaknollen in kistjes met turfmolm en de schoteltjes met vochtig vloeipapier plus zaden in de vensterbank.Dat was dus zo'n 70 jaar geleden.

• cowi

ik ben een leek op dit gebied maar hoe gaat dat in z,n werk? moet ik de zaadjes op een stukje vochtig keukenpapier leggen en dan in een plastic zakje. moet je die zaadjes nog “toedekken”of liggen ze open en bloot?

ik wil het zelf ook proberen gr. cowi

• Paula

Dat ziet er goed uit Loes. Groot voordeel, kijken of er al wat kiemt, is veel eenvoudiger zo. Dank je wel voor de uitleg. Helaas heb ik alles wat ik zaaien wilde, al gezaaid. Iets voor volgend jaar dus.

Paula