Wie weet dit?

• loes

ja, cowi, toedekken en in een plastic zak doen. ik heb het vochtige papier (niet drijfnat) in een plastic schaaltje gelegd en toen in een pedaalemmerzak met een beetje lucht erin, losjes dichtgevouwen. ik vertel het nu zoals ik het doe, maar als je googled zul je zien dat iedereen het anders doet. bijv. koffiefilterzakjes driedubbelgevouwen, in kleine platte zakjes, met meerdere pakketjes in 1 plastic zak en in plastic stapeldoosjes (broodbeleg). zo kan je van alles verzinnen en kijken wat voor jou werkt. belangrijk is dat het niet uitdroogd en af en toe even openen voor verse lucht.

hoop dat je succes hebt.

• mike

Ik doe het met sommige soorten al jaren zo, puur intuitief. Van Deno had ik nog nooit gehoord, maar leuk om te weten,dat anderen dit ook toepassen en eerder deden. Met name voor wat grotere zaden is het een handige methode. Je ziet vrij gauw welke zaden gaan ontkiemen en die stop je vervolgens in het juiste substraat.

Een paar weken geleden had ik Cleome hassleriana Violet Queen gezaaid. Weinig van verwacht, want deze is een lastige kiemer. Wil warmte overdag en koud in de nacht. Maar, waarempel, ze kiemden als haren op een hond en zijn al verspeenbaar. Heb er straks ca. 300 van of zo…

• ann

Zelf heb ik ook al de eenvoudige versie van de Denomethode gebruikt en goed resultaat. Het ging heel goed met de Lathyrus zodra de kiem er was heb ik ze opgepot.

Ik gebruikte kleine koffiefilters en gebruikte ze enkel, nat maken een daarna in een zipzakje en in de verwarmde propagater. Zo heb ik de zaden van de Calycanthus (specerijstruik) ook gezaaid en goed resultaat.

Dit jaar heb ik alles gewoon weer in stek- zaaigrond gezaaid maar het zaad was ook wel fijner van structuur.

Mike de zaden van de Cleome heb ik in de kas staan en gaat goed en het klopt met de temperatuur overdag warm en de nachten koud.

Ann

• cowi

ja ik ben misschien wat ongeduldig maar ik heb nu 3 dagen die zaadjes in keukenpapier gedaan,nat gehouden,bij de verwarming neergelegd maar t.n.t. nog niets te zien. Doe ik iets verkeerds?

gr. cowi

• loes

wat jammer cowi. welke zaadjes heb je gebruikt ? ik heb maandagmiddag de h.trionum zaadjes neergelegd. dinsdagmorgen waren er 3 ontkiemd en inmiddels al een aantal meer. ik heb wat foto's gemaakt. denk dat ik ze vrijdag in potjes zet. ik heb ze wel overdag in het licht op de vensterbank gezet. s'avonds een beetje in de buurt van de verwarming. ik heb inmiddels al heel wat soorten zo laten ontkiemen. alleen de cleome niet, maar ik las dat mike het advies geeft, deze overdag warm en snachts koud. ga dat dus nog een keer proberen. grotere zaden zoals de lathyrus en lablab, leg ik eerst een dag of twee in water en dan alsnog tussen keukenpapier. hoop dat je het toch nog eens wil proberen.

• cowi

loes het is de wonderbloem mirabilis jalapa. Misschien had ik ze eerst ook in het water moeten weken maar ja dat is achteraf. Ik wacht het nog even af. Ik heb ze nu op de verwarming gelegd,is niet zo heet,vanmiddag had ik het plastic zakje buiten op een tafeltje gelegd waar de zon precies op scheen.

bedankt voor je reactie, gr. cowi

• Margriet

Dat is het, Cowi. Dat licht. Leg ze maar op een donkerder warm plekje. Die zon is te warm en te fel en het zorgt voor stress.

Gr. Margriet.

• loes

ja, zo'n vochtig plastic zakje in de zon, is al snel aan 't kookpunt. het is even de juiste formule vinden en dan heb je succes. ze hebben echt een beetje warmte nodig. ik heb vorig jaar bij mijn eerste poging de fout gemaakt om - toen de ontkieming al goed op gang was - het geheel te droog laten worden en dan is het ook einde oefening.

• cowi

bedankt voor jullie wijze raad en advies en zal dit zeker opvolgen. gr. cowi