tegen slakken

• dinie60

dit was zaterdag op de radio limburg , 3knoflookbollen kneusen en 10 minuten in een liter water koken dan zeven ,en dan 3eetlepels per liter water oplossen en dan in de spuit en vernevelen,en dat zou helpen tegen slakken,dus doe jullie best .groeten DINIE

• maria

Bakerpraat!

• kitty

Ha Dinie! Er zijn natuurlijk slakken die wel van een exotisch hapje houden…;) En nu we het toch over die beestjes hebben: ik heb in de tuin dit voorjaar veel meer slakkenvraat en ook bladluis dan vorig jaar. M'n Aconitum ziet gewoon zwart bovenaan de stengels, de rozen zitten vol en zelfs de clematissen zijn niet vrij van de luis. Ik ben steeds met vinger en duim aan het “schoonmaken” bij de ochtendwandeling.

Verder - en dat is leuk - heb ik dit jaar ook veel meer mussen in de tuin. Terwijl nog steeds wordt gezegd dat in Amsterdam het bestand steeds minder wordt.

Kitty

• loes

kitty, jammer dat je geen koolmeesjes hebt, want die struinen bij mij regelmatig oa de rozen af voor luis. ik heb er ook meer last van dan normaal. hier een hebe die pikzwart is rond de stengels. slakken vallen reuze mee. bij het oppakken van een pot, vindt ik wel eens een nestje jonge naaktslakken, maar die mogen nog even verder leven in de kliko. mussen hebben we hier aan de buitenrand van rotterdam nog volop. af en toe zijn ze weg, maar ik denk dat ze dan weer even een beter kosthuis gevonden hebben. we hadden pas een koolmezen en pimpelmezenpaartje in de nestkastjes en nu zitten er weer 2 koolmezen aan een ander nestkastopening te pikken en gaan er ook regelmatig in, dus denk dat ze weer beginnen. de jongen heb ik dit keer helaas niet zien uitvliegen.

ik gebruikte wel eens slakkenkorrels, tot ik me realiseerde dat de vergiftigde slakken door andere dieren opgegeten worden, met de gevolgen van dien. dus nu ga ik gewoon tegen dat het donker wordt met de zaklamp een rondje maken.

• plantadvies

Op mijn vragenuurtje kwam er eens een vrouw langs, waarvan haar hondje is gestorven aan de slakkenkorrels. Dit was bevestigd door de dierenarts. Sindsdien gebruik ik geen slakkenkorrels meer. Strooi wat zaden tussen de beplanting en de vogels gaan er naarstig naar op zoek. Zij nemen bij hun zoektocht insecten en slakken mee. Al jaren heb ik op deze manier weinig slakken.

Plantadvies

• Carin64

Dit jaar zijn er hier juist minder slakken, zeker door de kou en de droogte. Dat verhaal van die gekookte knoflook stond hier in de krant, maar ik zie me nog geen 130 hosta's iedere week besproeien. Twijfel eigenlijk ook wel of het werkt.

Bladluizen valt hier ook wel mee. Aconitums zaten hier jaar na jaar stikvol, zo erg dat ze nooit bloeiden en daarom heb ik ze weggedaan. Niet allemaal, want 2 andere soorten hebben nergens last van. Hier zie ik trouwens ook musjes de bladluizen van de rozen pikken, daar hebben koolmeesjes kennelijk geen patent op.

• n

Ja, bij mij ook geen slakken en nauwelijks luizen. De hosta´s en rozen staan er prachtig bij.

Wel zag ik vanochtend een soort van witachtig poeder op de topstelen van de tallictrum. Hij bloeit ook niet of nauwelijks. Weet niet welke soort het is maar hij wordt niet zo hoog en heeft (normaal) lila bloemen. Weet iemand wat het is, meeldauw? En wat zou ik ertegen kunnen doen.

Nina

• Manda

Ook ik heb tot nu toe vrij weinig slakken. Wel aardig wat luis, maar dat laat ik aan de koolmeesjes over.

• loes

en lieveheersbeetjes voor de luis. als ik er eentje tegenkom tijdens het opruimen, zet ik hem/haar even op een plant die vol luis zit !

vlinders - wat jammer toch. ik heb er al weken lang geen eentje meer gezien. maar het verbaasd me ook niet met de lange kou en natte periode.

• Margriet

Ik zie wel veel meer hommels dan andere jaren. Vlinders, hmmmm, van die gekke hele kleine. Heel klein! Wilde al foto maken maar te snel, al weg.