tegen slakken

• martine

ja, veel hommels, hier ook! Helaas ook teken, anders nooit last van, nu al 2 uit mijn huid getrokken!

• loes

hier ook heel veel hommels. ik vindt het zo'n vakantie gevoel geven als ik buiten zit te genieten en die beestjes eindeloos van de ene bloem naar de ander gaan.

martine, kijk je uit met die teken. ik weet dat ze steeds verder oprukken, maar meestal toch in boomrijke gebieden. ik hoop dat je vandaag nog de gelegenheid krijgt om buiten te zijn.

• martine

Ja, ik hou ze in de gaten hoor! En de komende week ben ik een weekje vrij, dus de tuin in komt er zeker van! Gisteravond was het ook heel lang heel fijn buiten!

• loes

nog een pest die van 1 van mijn lelies alle knopjes al weggevreten heeft is het leliehaantje. onbegrijpelijk waar ze vandaan komen zodra het eerste groen van de lelie boven de grond komt. nu las ik in het gardenersworld.com magazine dat je bij aantasting de plant met zonnebloemolie kunt bespuiten, dan zijn ze zo weg samen met de nakomelingen. die schijnen zich in een soort vieze brij schuil te houden. dat was mij nog nooit opgevallen. de rode beestjes direct doodmaken anders vliegen ze weg. als je ze probeert te pakken, laten ze zich gelijk vallen.

de mineermot heeft dit jaar mijn gloriosa uitgekozen om zijn eitjes in het blad te leggen.

• margreet

Hier juist wel veel slakken, ze vreten van alles op hier. Ik zet altijd bakjes bier tussen mijn jonge plantjes dan gaan de slakken lallend ten onder… Maar ook andere beesten die groen oppeuzelen. Mijn gourgetteplant was al bijna opgepeuzeld.