kruiden

• loes

ik weet dat hier nogal wat verse kruidenliefhebbers zijn en ik heb ook zo het eea staan. gisteren bij mijn plantenwinkel stond er een lading met de minder gewone soorten en kon niet weerstaan om uitgebreid te friemelen/ruiken aan de pineapple sage, waar hier ook over geschreven is. de jamaica munt staat nu op een beschut plekje in mijn tuin. toch weer heel ander blad dan de muntsoorten die ik ken en heerlijk geurend.

• Hinke

Heerlijk die verse kruiden, helaas had mijn koriander alleen nog bloemstengels, vandaag nog net wat blaadjes er van kunnen gebruiken maar de rest van de plant is niets meer. Alles bloei afgeknipt… dom:) want nu kan ik geen zaadjes verzamelen. Is vast wel ergens te koop, of weer een nieuw plantje.

Hinke.

• kuuk

mmm kan het hier bijna ruiken …

• loes

gezellig , zo'n verzameling geurende, nuttige planten.

• Margriet

Ik knip er vrijwel iedere dag van. Heb zo'n 12 soorten staan, de een wat meer in gebruik dan de ander.

Ik vind het heerlijk om in de zomer van eigen kweek te knippen, het staat ook op een rek vlak bij de keukendeuren.

Niks zo lekker als eigen kruiden!

Gr. Margriet.

• Hinke

Mijn kruiden staan bij de achterdeur, de snelste looproute naar de keuken. En allemaal in pot omdat ik dan de niet echt winterharde soorten 's winters binnen kan zetten. Veel blijven gewoon in pot buiten. In het voorjaar wat nieuwe aarde en/of verpotten en we kunnen er weer de hele zomer van genieten. Niet alle soorten gebruik ik maar ach, het staat wel leuk:)

Hinke.

• Paula

Koriander heb ik ook gehad. Vreselijk wat 'n geur!! Ik heb hem nog nooit gegeten en als ik op de geur afga, gebeurt dat ook niet. Bah. Gelukkig maar dat smaken verschillen hè?

Paula

• loes

het wordt veel gebruikt in indiase gerechten, maar ik houd het ook maar bij de poedervorm. je bent niet de enige die het afschuwelijk vindt.

• Hinke

Vers kan juist zo lekker zijn in bepaalde gerechten:D, alleen je moet er niet te veel van gebruiken want het kan snel overheersen en ik vind het niet te vergelijken met poeder, ik vind vers dus veel lekkerder. Maar ja smaken verschillen inderdaad:)

Hinke.

• Margriet

Dat had ik vroeger ook met Koriander. Maar inmiddels eten wij ongeveer 1x per week versgeknipte Koriander over de curry. Sinds ik Nigella ken en haar recepten kook ben ik een Korianderliefhebber!

Echt, kook haar Curry-in-a-hurry zoals zij het beschrijft, het is hier al een familie-favo!

Maar ik snap je gevoel hoor, Koriander kan overweldigend zijn. Goed toegepast is het echt een onmisbaar kruidje.

Het schijnt dat zo eens in de 7 jaar je smaak verandert. Bij mij klopt dat aardig. Ik eet veel meer dan toen ik 20 was. (niet in hoeveelheid, hoewel…haha) maar in smaak en textuur. Ik moest niet denken aan schelpdieren toen ik 20 was maar dat vind ik nu heerlijk! Ook pasta's, curry's. Veeeeel groenten en veel minder vlees. Eigenlijk eet ik nu alles, echt alles. En ik vind ook alles lekker, mits goed klaargemaakt.

Dusse Paula, die Koriander komt nog wel. :-) Er komt een moment dat je het eet in combinatie en dat je het heerlijk vindt! Zo ging het hier ook. Gr. Margriet.