kruiden

• Hinke

Grappig Margriet, klopt helemaal. Wij aten vroeger aardappelen, groenten en vlees, soms een keer nasi of bami of macaroni. Ondertussen eten we al jaren geen vlees meer, wel nog vis maar ook heel veel verse groente. Sinds kort heb ik een abonnement op een groentepakket, kan ik halen bij de boerderijwinkel bij mij in de buurt. Biologische groente, wat ik de afgelopen weken al gegeten heb? Sommige dingen nog nooit van gehoord, Mizuna bijvoorbeeld, lekker als salade maar ook als ‘andijvie’ stamppot met banaan, kaas en gebakken uitjes:D Zelfs mijn moeder van 87 vond het een handig en lekker recept, al gebruikte die dan gewoon andijvie en ik de mizuna. (overigens een recept zonder korinader)

Maar een salade van o.a. mango,ananas, komkommer en verse koriander is heerlijk, daar kan echt geen poeder koriander in.:)

We kunnen wel een kookrubriek beginnen:), er kwamen hier eerder ook wel eens lekkere recepten voorbij!!

Maar ik moet eerst kijken of ik nog ergens weer een plantje koriander kan vinden of zaadjes.

Hinke.

• martine

Ik heb wel eens gehoord dat het genetisch bepaald is of je koriander wel of niet lekker vindt: degenen die het niet lekker vinden: zoals ik dus, proeven een raar soort zeepsmaak als ze koriander eten…. Net zo als je asperges hebt gegeten, de een ruikt dat wel heel duidelijk aan zijn of haar urine, de ander ruikt niets….. raar maar waar

• loes

ik doe wekelijks mijn versboodchappen op de markt in r'dam zuid en meer exotisch dan dat, zal je niet snel vinden. gisteren me weer vergaapt aan het tropisch fruit. en alles mag je proeven ! op de terugweg nog even langs mijn favoriete toko en daar was een delegatie van winkeliersvereniging en pakistaanse heren aanwezig om de pak. mango te promoten. dit in het kader om die winkelstraat als ïnternationaal winkelgenot bekend te krijgen. bij binnenkomst gelijk een bak met versgesneden mango om te proeven en door de winkel vespreid tafels met typisch indiase gerechtjes. dit was wel wat anders dan de meestal onrijpe maar ook wel overrijpe exemplaren die wel meestal in de supermarkt aantreffen. nou ben ik opgegroeid met deze keuken aangezien er een grote indiase invloed in de zuid-afrikaanse keuken is. zo verwen ik ook meestal onze nederlandse vrienden. weer wat ideetjes opgedaan en met een grote doos eersteklas mango's achter op de brommer kon gisteravond het grote smullen beginnen. ik weet dat we hier onlangs een discussie hadden over het “van ver halen” van allerlei eten, maar zo zit nu eenmaal de wereld in elkaar. en ik laat deze lekkernijen ook niet aan mijn neus voorbij gaan.

ik ga nu weer verder aan mijn stratenmakersklus. allen een fijne zonnige dag.

• Hinke

Oh heerlijk Loes, lijkt me heel leuk en lekker:) Heb een zoon in Rotterdam wonen maar ben nog nooit op zo'n markt geweest, zie wel altijd al die kleine winkeltjes en toko's waaruit de meeste kruidige geuren vandaan komen. Zoon is overigens net weer terug van drie maanden Ecuador en daarover hoor ik dan ook van die verhalen over Mango's die langs de kant van de weg in blokjes gesneden te koop zijn. Wie weet ga ik dat zelf nog eens bekijken maar dat hangt ook een beetje van de plannen van zoonlief af.

En eten van ver, ja niet iedereen kan gemakkijk even iets bij een boer of tuinder halen en ik heb ook wel eens gelezen dat wanneer iedereen biologisch gaat eten er dan helemaal geen voedsel genoeg is voor de wereld bevolking. En de boer heeft niet altijd alles te koop dus haal ik ook dingen bij de supermarkt waar ik de herkomst vaak niet van weet, zo zit de wereld inderdaad elkaar.

Loes waar en wanneer is deze markt altijd? Misschien kan ik er een keer met mijn zoon naar toe, mag ook even in een pb-tje hoor als je tijd hebt en wilt.

Hinke.

• loes

Hinke, deze markt op zuid (afrikaanderplein) is op woensdag en zaterdag (hele dag). op woe. mischien wat meer algemene waren, maar op za. heel veel heerlijk vers. de markt in de binnenstad is ook goed, di en zat hele dag. daar wordt momenteel een overdekte markthal gebouwd, maar de gemeente wil dan dat 180 kramen niet meer terugkomen. daar gaan de marktlui een proces over beginnen. de toko waar ik graag kom is op de beijerlandselaan (pleintje bij AH) en de deelgemeente is daar blijkbaar hard bezig om het weer aantrekkelijk te maken als winkelstraat. jaren terug is daar een tramlijn aangelegd en dat kostte veel winkeliers toen de kop. de kruiskade en binnenweg in de stad is ook bezaaid met winkeltjes en spullen uit alle windstreken.

ik herinner me dat je destijds schreef dat je zoon naar Ecuador ging en dacht toen bij mezelf. oh als Hinke daar toch eens kon genieten van alle mooie planten in het echt !! wie weet

overigens hebben wij hier aan de zuidkant van rotterdam ook best nog veel tuinders waar we van alles vers kunnen kopen. toen mijn man ons huisje kocht, stonden de spruiten en bloemkolen tegen ons achtertuintje aan, maar helaas is dat 10 jaar terug bebouwd. ja, bouwgrond dicht bij de stad is kostbaar en gezocht.

• Hinke

Bedankt Loes voor alle info. Ik ben totaal niet thuis in Rotterdam maar mijn zoon heeft uitzicht op de Schie, als Fries moet hij wel water kunnen zien:) En hij weet vast te vinden wat jij vermeld, ik heb het genoteerd.

En ja, in stedelijk gebied is bouwgrond duur, ach als je maar met plezier ergens woont, dat is het belangrijkst.

Hinke.

• loes

dan zit hij inderdaad aan de andere kant van de stad. wij wonen onder aan de dijk van de nieuw maas, dus alleen een paar trappen op en we zien ook heeeel veel water. hoop dat je binnenkort eens lekker gaat neuzelen in die winkeltjes en markt.

• anneke Im

ga ook eens kijken op de kruiskade daar zijn ook heel veel toko.s met verse waar en het is tegenwoordig heel gezellig en veilig !!

grote visserij markt Donderdags en Zaterdags . Dat is vlak bij je zoon !

• loes

op die markt kwam ik ooit ook regelmatig omdat ik daar vlakbij bij een isl. slager heerlijk lamsvlees kocht. maar qua grootte en assort. gaat er niets boven de 2 die ik noemde.

Hinke er is iedere dinsdag op het eendrachtsplein ook een biologische markt. ik ben al heel lang van plan er eens een kijkje te nemen, maar kom nooit zo ver.

• Margriet

Hihi, je beschrijft precies wat ik vroeger ook had met Koriander en Asperges.

Weet je dat ik zo'n drie jaar gelee misselijk werd van Koriander? Ik kweekte het voor mijn kwekerij en na een bak Koriander moest ik gewoon spugen. Het is ook zo aromatisch, eigen kweek is bijna wiet, zo voelde ik dat. Een wolk van weet-ik-veel aroma's waar ik toen echt niet goed van werd. Nu snuif ik met mijn bescheiden neusje (haha) en hmmmmm, heerlijk, Koriander!

En ik sta in de rij voor de eerste Asperges. (bij wijze van spreken uiteraard). Echt vaak gegeten dit seizoen. Heerlijk!

Lekker op de ouderwetse manier, eitje, ham, sausje. :-) (roomboter uiteraard)