Dag allemaal,
Mijn tuintje (Johanne's Paradijsje) wordt rollator“vriendelijk” gemaakt. Tevens alle achterstallige onderhoud aangepakt, ik heb lang gehoopt het nog zelf te kunnen, maar dat is helaas niet meer mogelijk. De tuin ligt nu volledig op de schop. Ik heb na lang rekenen een hovenier ingeschakeld. Dat is blijkbaar ook een kunst op zich om een hovenier in je tuin te krijgen. De eerste belde niet eens terug. De tweede maakte een duidelijke afspraak na een heel goed gesprek…kwam niet opdagen! De derde is nu bezig, gelukkig.
Dit is een heel prettige man met zoon en/of dochter maar nog niet volledig hovenier. Dus de plantenkennis haal ik voor een deel van mezelf en daarom vraag ik ook aan jullie om mee te denken. Jullie zijn uiteindelijk de ervaringsdeskundigen.
Ik ben op zoek naar “ouderwetse” sterke planten, die niet moeilijk opgebonden moeten worden. Lang bloeiende planten en dat ik er ook nog af en toe een bloemetje van kan plukken. Geen grote bossen, een klein vaasje met wat bloempjes ben ik al heel gelukkig mee.
Ik heb zelf in mijn hoofd:
de Echinacea - Rode Zonnehoed
verschillende soorten Ooievaarsbekken o.a. de Suzanne - welke soorten bloeien wat later in het seizoen?
de gewone ouderwetse Margriet
Coliopsis - Meisjesogen
Leeuwenbekjes
Cosmea
Campanula
De groenblijvende Kamperfoelie tegen een muur aan.
Er komen in ieder geval weer Digitalissen en Stokrozen. Wie nog zaad over heeft, ik neem het graag over? Ik heb de Digitalis nog maar in een kleur, stokrozenzaad komt binnenkort, had ik ook nog maar in een kleur.
Weet iemand of ik een fruitboom of struik in half schaduw kan plaatsen? Midden in de tuin staat een appelboom, die blijft staan. De braam gisteren gerooid, die had een ziekte.
Verder wil ik de tuin zo veel mogelijk prettig voor vogels hebben. Dat is tot nu toe altijd gelukt, maar er zijn helaas 2 bomen weggehaald, dat kon niet anders. Komt een conifeer voor terug en nog een andere? Iemand een idee wat leuk is voor vogels?
Ik heb al lang op allerlei verschillende websites gekeken en ben merk dat ik door al mijn aandoeningen nu zo moe ben dat ik een beroep op jullie doe. Ik moet het ook hebben van internet, want mee naar een tuincentrum kan maar heel zelden. Ben er al jaren niet meer geweest. (niet zielig bedoelt, geniet intens, vooral van mijn tuintje)
Het is een heel lang “verhaal” geworden. Ik hoop op wat advies.
Wens jullie een heel fijn weekend toe. Niet te heet en redelijk droog, kan niet mooier.
Met vr. groet,
Johanne