Graag advies andere beplanting

• Johanne14

Dag allemaal,

Mijn tuintje (Johanne's Paradijsje) wordt rollator“vriendelijk” gemaakt. Tevens alle achterstallige onderhoud aangepakt, ik heb lang gehoopt het nog zelf te kunnen, maar dat is helaas niet meer mogelijk. De tuin ligt nu volledig op de schop. Ik heb na lang rekenen een hovenier ingeschakeld. Dat is blijkbaar ook een kunst op zich om een hovenier in je tuin te krijgen. De eerste belde niet eens terug. De tweede maakte een duidelijke afspraak na een heel goed gesprek…kwam niet opdagen! De derde is nu bezig, gelukkig.

Dit is een heel prettige man met zoon en/of dochter maar nog niet volledig hovenier. Dus de plantenkennis haal ik voor een deel van mezelf en daarom vraag ik ook aan jullie om mee te denken. Jullie zijn uiteindelijk de ervaringsdeskundigen.

Ik ben op zoek naar “ouderwetse” sterke planten, die niet moeilijk opgebonden moeten worden. Lang bloeiende planten en dat ik er ook nog af en toe een bloemetje van kan plukken. Geen grote bossen, een klein vaasje met wat bloempjes ben ik al heel gelukkig mee.

Ik heb zelf in mijn hoofd:

de Echinacea - Rode Zonnehoed

verschillende soorten Ooievaarsbekken o.a. de Suzanne - welke soorten bloeien wat later in het seizoen?

de gewone ouderwetse Margriet

Coliopsis - Meisjesogen

Leeuwenbekjes

Cosmea

Campanula

De groenblijvende Kamperfoelie tegen een muur aan.

Er komen in ieder geval weer Digitalissen en Stokrozen. Wie nog zaad over heeft, ik neem het graag over? Ik heb de Digitalis nog maar in een kleur, stokrozenzaad komt binnenkort, had ik ook nog maar in een kleur.

Weet iemand of ik een fruitboom of struik in half schaduw kan plaatsen? Midden in de tuin staat een appelboom, die blijft staan. De braam gisteren gerooid, die had een ziekte.

Verder wil ik de tuin zo veel mogelijk prettig voor vogels hebben. Dat is tot nu toe altijd gelukt, maar er zijn helaas 2 bomen weggehaald, dat kon niet anders. Komt een conifeer voor terug en nog een andere? Iemand een idee wat leuk is voor vogels?

Ik heb al lang op allerlei verschillende websites gekeken en ben merk dat ik door al mijn aandoeningen nu zo moe ben dat ik een beroep op jullie doe. Ik moet het ook hebben van internet, want mee naar een tuincentrum kan maar heel zelden. Ben er al jaren niet meer geweest. (niet zielig bedoelt, geniet intens, vooral van mijn tuintje)

Het is een heel lang “verhaal” geworden. Ik hoop op wat advies.

Wens jullie een heel fijn weekend toe. Niet te heet en redelijk droog, kan niet mooier.

Met vr. groet,

Johanne

• maria

Dit is wat mij zo even te binnen schiet, er komen vast nog wel meer suggesties.

Plant niet te veel verschillende soorten, maar werk met grotere vlakken die op verschillende tijden van het jaar bloeien.Dat geeft het minste onderhoud.

Wat de vogels betreft: ik kan je havermout, pindakaas en frituurvet aanbevelen, alle drie de goedkoopste soort bij de supermarkt. Daar komen veel verschillende vogels op af, bij mij o.m.: ringmussen, heggemussen, vinken, roodborstjes, diverse soorten mezen, spechten en merels. Om er voor te zorgen dat de kat er niet zomaar bij kan komen heb ik een soort half overdekte voertafel laten maken van een rozenstandaard. Het vet wordt tegen kraaien e.d. beschermd door zo'n draad hanggeval voor planten. Er zijn ook draad hangdingen om een blok vet in op te hangen.

Alle besdragende bomen zijn leuk voor vogels en veel vogels gebruiken coniferen als zit- en slaapplaats.

Late bloeiers zijn ook: Sedum Spectabile Hortensia “Endless summer” en Geranium “Rozanne” De laatste bloeit door tot in oktober.

En kijk eens even naar de foto's die Cowi hieronder heeft geplaatst.

• Johanne14

Dag Maria,

Heel hartelijk dank.

Ik zal de plantennamen overnemen in mijn “Cottage” schrift en ga ze daarna opzoeken op internet. De foto's kan ik nog niet vinden, maar ik ga weer even terug naar het forum en daar staan ze w.s. wel.

Nogmaals dank en fijn tuin weekend.

Johanne

Ik koop veel vogelvoer bij Vivara. Dat is niet goedkoop, maar door hun systeem kunnen de vogels nu overal bij, en de muizen niet meer.De grote nu alleen op de grond. Ik hang boven de border voer waar geen afval van komt, dat scheelt weer werk in de border, op de grond komt goedkoper voer dat eten de duiven ook. Dat is een van de weinige dingen waar ik wat meer geld aan uitgeef. Dat is niet alleen leuk voor de vogels maar ook voor mezelf, omdat ik grotendeels hele dagen voor het raam zit en/of lig. Maar ik ga jouw tip ook eens uit proberen.

• lutetia

Neem ook doorbloeiende rozen;haal niet alle uitgebloeide bloemen weg met het oog op rozebottels voor de mooiigheid en de vogels;Geraniums kunnen tot en met oktober bloeien als je ze regelmatig plukt en in een vaasje zet; met het eigen blad en zeker in verscheidene kleuren succes verzekerd,pas op dat je geen soorten uitkiest die zich heel makkelijk uit zaad vermeerderen! luut

• maria

Ik vind het Vivara voer ook nogal prijzig, maar het voordeel is dat je het thuis kunt laten bezorgen. Ik koop ook wel eens een grote zak !5 kg) voer voor (tortel?)duiven bij een fouragehandel . Die brengen het te samen met andere zaken zoals zakken met potgrond, gratis thuis. Nadeel daarvan is dat er allerlei ongewenste plantjes in de tuin kunnen komen.

• anneke Im

hoi Johanne , neem vaste planten in vakken zoals Maria al aan gaf op de seizoenen van het jaar zodat je het hele jaar naar kan kijken .

Ik weet niet of je hulp heb voor onderhoud.. anders kan je ook wat klimplanten plaatsen..Ik heb een vraagje aan jou ben jij de Johanne uit de buurt van Wijchen ?

gr Anneke

• Johanne14

Hallo Anneke,

Ja, ik ben Johanne uit de buurt van Wijchen, nog sterker…in Wijchen. Ik ken jou ook nog, maar weet als ik de namen zie staan niet meer wie, wie is. Ben jij degene die in de buurt van onze hoofdstad woont?

Leuk dat je reageert. Hoe is het met je Anneke? Bij mij heeft alles heel lang stil gelegen. Niet alleen mijn tuintje. Maar ik heb het voorrecht de gave te hebben meegekregen bijna altijd intens te kunnen genieten van niks. Mijn tuintje is een groot zooitje nu, maar ik kan er doorheen kijken, ondanks de vermoeidheid van de hele week vroeg op enz. Ik geniet en het wordt geweldig. Zal later foto's plaatsen.

Ik vind het ook een heel goed advies om grotere vlakken te maken met dan maar wat minder soorten planten. Ik vind zoveel mooi dat ik altijd de neiging heb teveel door elkaar te zetten.

Een vriendin van mij is nu naar coniferen kijken. Die wil ik er per se in voor de vogels. Neemt meteen de inkijk weg.

Mijn “tuin-mannen” zijn even naar huis. Ik ga wat eten en ff plat. Laat eens horen he het met je gaat Anneke en of ik goed zit met in de buurt van…

Volgens mij was jouw huis zo schitterend begroeit met Clematis. Ik wil er nu ook weer een paar.

Hartelijke gr.

Johanne

• Johanne14

Dag Luut,

Ook jij hartelijk dank voor je reactie. Zal het doen niet alle rozen weghalen. Heb daar altijd de neiging toe, maar je hebt echt gelijk. Het hoort ook bij de natuur, de rozenbottels.

Ik ben echt blij met jullie reacties, doet me goed. Ik kom later met wat foto's, dat komt nog wel.

Fijn weekend verder,

Johanne

• Johanne14

Dat is precies waarom ik dat niet meer aandurf, het andere voer. Ook wel op het oog met mijn astma en allergieën. ik kan die, vaak wel mooie, maar soms ook ongewenste plantjes niet meer bijhouden om weg te halen. ik heb al zoveel hulp nodig, dus moet een mens kiezen.

Ook voor jou heel fijn weekend, ben blij met jullie reacties.

Johanne

• maria

Probeer eens het boek van Piet Oudolf en Henk Gerritsen:“Droomplanten” of het boek van Piet Oudolf en Noel Kingsbury : “Ontwerpen met planten”.te pakken te krijgen.Daar staan veel verstandige ideeën in over stevige planten. en grote vlakken