Graag advies andere beplanting

• Johanne14

Goedemorgen,

De boeken worden door een zus van mij geleend bij de bibliotheek. Ik keek naar het eerste boek bij Bol.com en dat kost liefst 99,00 euro.. Het zal best erg mooi zijn, toch maar even lenen.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor alle adviezen. Ik heb er veel aan gehad. De tuinman en zijn zoon zijn met de nieuwe aarde opbrengen bezig, er kan nu iets worden ingeplant wat in potten staat, de rest in september.

Nogmaals veel dank. Voor allemaal blijf genieten van alles wat groen is en bloeit. Het is en blijft iets prachtigs.

Hartelijke groet,

Johanne

• Carin64

Zeker niet kopen voor 99 euro. Dat is gewoon pure oplichting. Dat zijn mensen die via Bol.com het boek tweedehands verkopen, maar dat heeft het nieuw niet eens gekost. Ik heb beide boeken maar in mijn herinnering kostten ze tussen de dertig en veertig euro nieuw. Nu staan de boeken op verschillende sites voor 9.95 maar uitverkocht.

In deze boeken staan veel goede en langbloeiende planten. Je hebt zelf al namen genoemd, maar zelf zou ik deze niet allemaal kiezen gelet op onderhoudvriendelijkheid. Margrieten vind ik zelf wel mooi, maar ik heb ze weg gedaan, want ze bloeien betrekkelijk kort, luisgevoelig en je moest ze vaak opbinden. Witte echinaceas bloeien veel langer en zijn steviger. Stokrozen zijn natuurlijk mooi, maar niet altijd langlevend en het blad is vaak zo lelijk. Zou mij in een kleine tuin steeds storen. Coreopsis is ook mooi, maar valt ook snel om. Rudbeckia goldsturm bloeit heel lang en valt niet om. Helenium, de nieuwe rassen phlox, veronicastrum, geranium Rozanne of de nieuwere Azure rush bloeien lang door en zijn allemaal mooie stevige planten. Een mooi siergras als Panicum Squaw of Chasmantium zijn ook aanraders. Een goede kweker redelijk in jouw buurt is Marcel de Wagt in Venzelderheide. Een prachtig assortiment en njet te duur. Ik kocht er vrijdag een anemoon voor 3 euro. De dag erna was ik toevallig in het tuincentrum en zag dezelfde anemoon maar dan de helft kleiner voor 8 euro! Je kunt in ieder geval ook op zijn site kijken voor inspiratie. Carin

• Johanne14

Dankjewel Carin,

Ik had ook mijn twijfels over de Margriet. ik vind hem zo heel erg leuk, maar heb hem al een paar keer geprobeerd en hij is nooit terug gekomen. Nu is de tuin veel lichter. Maar nu ik dit lees ga ik w.s. toch voor de anderen die jij beschrijft.

De boeken heeft mijn zusje gebracht, zo lief van haar. Ik kan nu de tijd nemen over de planten die ik verder wil. Ik vind het alleen heel moeilijk om de goede indeling te vinden. Maar ik heb nu de tijd. Ik ben erg blij wat die man heeft gedaan met zijn zoon, nu voorlopig rust en verder plannen.

Heel veel dank voor je uitgebreide advies. Ik ga het straks overnemen in mijn eigen tuinschrift “boek”.

Wat het boek betreft, ik heb het nu gezien, het is belachelijk 99,00 euro. Ik verbaas me erover dat er zoveel voor wordt gevraagd. Ik zla het nog eens opnieuw zoeken, misschien heb ik het verkeerd gezien.

Nogmaals veel dank, hartelijke groet..

Johanne

• Carin64

Nee, je hebt het goed gezien. Ik zag het ook bij Bol. Maar het komt daar ook vaak voor dat mensen de volle mep vragen voor een tweedehands boek, terwijl het nieuw inmiddels allang afgeprijsd is.

Bij de indeling van een border is het makkelijk om in drieheken te denken. Alleen bijzondere planten die moeten opvallen kunnen solo geplant worden, de rest minstens in groepen van 3 of 5 in de vorm van driehoeken. Ook in de hoogte proberen in driehoeken te werken. Het is een kunstje van Alan Titchmarsh.

• Johanne14

Leuk om te lezen van de driehoek. Ik had mijn border voorheen helemaal vol geplant met van alles wat ik mooi vind. Omdat het maar klein is stond er heel veel, best nog wel leuk, maar onrustig. Nu heb ik door jullie tips wel geleerd dat ik grotere vlakken maak en dat driehoek deed ik voor mijn gevoel al nu omdat verschillende mensen schreven grote groepen maken.

Wat in potten was aangekocht staat nu in de nieuwe border. Ik zal het goed nat houden, dat kan ik nog. De oudere planten laat ik nog even staan tot september of begin oktober. Ik zal planten bij bestellen die ik al heb en er meer van wil. Ik heb in die korte tijd veel opgestoken en ben super blij met mijn tuintje waar ik in ieder geval beter kan lopen. Nog wel kaal, maar de rest komt wel. Ik popel om foto's te plaatsen, maar het lukt me nog steeds niet. Ik duik nu zo mijn bed in, morgen weer een dag.

Belachelijk om 99,00 euro te vragen. Ik heb het boek voor het oog doorgebladerd, maar dat vind ik het echt niet waard. Zal het deze week proberen beter te door te nemen. Moet heel veel rusten, was een pittig weekje vorige week en vandaag er nog bij. De tuinman deed het werk, ik “stond” erbij en keek ernaar en ben vele meer uitgeput dan hij. Maar verschil moet er wezen, het is niet anders.

Nogmaals dank Carin en fijne avond.