Tomatenoogst

• Anly

Rode tomaten heb ik nog niet helaas, daarvoor heb ik nog een beetje geduld nodig. Wel al een prachtige oranje pompoen, na een slechte start, waarbij mijn planten opgegeten werden door de meikever (wat was ik kwaad!) zijn er toch nog andere planten het goed gaan doen. Helemaal blij…

• Hinke

Zou kunnen Bert, ik weet niet meer of ik ze toen te droog of te nat had maar ik vind cherrytomaatjes wel lekker en gemakkelijker te kweken.

Hinke.

• maria

Het zou wel fijn zijn om zelf tomaten te kunnen kweken. Maar helaas is dat in Nederland niet zo gemakkelijk. En als ze dan eenmaal rijp zijn, heb je er maar een paar.

Helaas is het aanbod maar bedroevend wat betreft de smaak. De meeste ruiken niet eens naar tomaat. En dat ligt hem niet aan de kweekmethode, maar aan de soorten en rassen. Er wordt kennelijk bij de keuze van de rassen meer op maat en volume gelet dan op smaak. Soms droom ik van heerlijke Provençaalse tomaten. Maar als ik dan die harde nog bijna groene dingen in de supermarkt of bij de groenteboer zie, maak ik maar weer tomatensoep van een blikje. Die tomaten waren tenminste zonrijp voordat ze in dat blik kwamen…

• loes

nou, op mijn markt zijn vaak hele lekkere tomaten te koop en inderdaad niet van die keurige afgemeten gevallen. van de lekkerste, bewaar ik zaad en die staan hier nu in de tuin. ik weet dus niet hoe ze heten, maar dat is niet belangrijk.

• boerderij bert

De soort ROMA is echt wel smakelijk alleen dit jaar wil het niet lukken.

Als je ze zelf teelt kun je ze net zo lang laten hangen tot ze goed rijp zijn.

Als je tenminste een kas hebt. Buiten is de tijd beperkt.

Hier in het noorden worden zoveel aardappels geteeld dat ze buiten ziek worden.