ik ben er weer, nu de tuin nog opruimen en veranderen

• Hinke

Na en drukke maar prachtige zomer waarin ik weinig achter de pc heb gezeten ben ik er weer(:D Ik heb wel af en toe even mee gelezen en alle mooie foto's gezien. Ik heb ondertussen besloten een deel van de tuin te veranderen. Elk jaar is de bloementuin prachtig tot en met juli ongeveer, augustus is echt het mooie eraf en zeker deze zomer met de droogte is het helemaal erg. Dit komt ook doordat ik er zomers gewoon te weinig tijd voor heb om het goed bij te houden. Afgelopen winter heb ik hem uitgedund en dingen verplant maar dat heeft nauwelijks iets geholpen dus nu gaat de schop er echt in. Ik heb besloten om langs de kanten wat bloeiende planten te houden maar het middendeel gras te doen. Gras maaien moet ik toch dus dit kan dan gewoon mee, kost misschien een half uurtje extra per week maar dan wordt het hoop ik niet weer zo'n chaos in augustus:) En mocht het niet bevallen, gras kan er ook zo weer uit.

Ik moet eigenlijk nog wel een oplossing hebben voor een scheiding tussen gras en border, ik ben bang dat anders gras en planten door elkaar gaan groeien en dat is nu ook weer niet de bedoeling. Of zou je dat binnen de perken kunnen houden door de randjes steeds te maaien, af te steken? Ik heb begrepen dat daar speciale machientjes voor zijn. Mocht iemand tips hebben hiervoor dan houd ik mij aanbevolen.

Hinke.

• loes

fijn dat je weer helemaal bij bent, Hinke - wat de tuin betreft natuurlijk. ja, lastig he om een border zo te beplanten dat het de hele zomer mooi blijft. ik heb het inmiddels al wel voor elkaar, maar de mooie, hoge planten die nu staan te bloeien, liggen inmiddels plat door de harde wind en eindeloze plensbuien. gras is altijd makkelijk, maar inderdaad, de afscheiding. gras gaat stiekem overal tussen zitten. hoe lang gaat die afscheiding worden ? jouw tuin heeft flinke afmetingen, dus kan wel een aardige klus worden om het goed gescheiden te houden. en zoals je zegt, gras is ook zo weer weg indien het niet bevalt. er is natuurlijk van alles te koop om er tussen te zetten of om het weg te halen. zelf ga ik binnenkort naar frankrijk en bij een grote dhz keten zag ik van die leuke ouderwetse terracotta boogjes, in lengtes. dat moet nog langs de border in mijn voortuintje. heb ik pas veranderd. vindt dat dit bij mijn huisje en bordertje past. wel weer even werk, maar dan is het helemaal af.

jij succes met je plannen

• maria

Als nazomerbloeier kan ik je de hortensia ‘Twist-n-Shout’van Endless Summer aanbevelen. Ik heb ze vorig jaar min of meer toevallig gekocht in de maand juni om het erf wat op te sieren in plaats van die bewerkelijke eenjarigen. Ze hebben een heel natuurlijke uitstraling, prachtig verkleurend blad en zijn, ook in een pot, volkomen winterhard. En ze bloeien nog steeds prachtig blauw.Heel gemakkelijk in het onderhoud, je kunt ze na de winter gewoon helemaal afknippen, ze bloeien op eenjarig hout.

Als scheiding tussen gras en border kun je een rand bakstenen leggen waar de maaimachine overheen kan rijden.Maar zoiets wil nogal eens verzakken.Ikzelf heb een geul van een halve spa diepte en 25 cm breedte die eenmaal per jaar wordt uitgeschept door de tuinhulp.

Succes!!

• Hinke

Mijn tuin heeft ooit wel langer gebloeid maar door de droge zomers zijn veel planten doodgegaan of hebben het verloren van andere sterkere groeiers:) Jij hebt nog heel veel bloeien zag ik, prachtig!

Hierbij een foto van de Physostegia die bij de stacaravan staat, veen grond, vaak nat maar deze zomer zelfs daar droog, toch is de Physostegia prachtig. Thuis staan nog drie of 4 sprietjes die nog steeds niet bloeien dus dat gaat er straks uit. En zo zijn er meer planten die het thuis niet (meer) doen maar bij de caravan prima, Astrantia bijvoorbeeld, is thuis al helemaal verdwenen.

Hinke.

• Hinke

Bedankt Maria, zal eens kijken of die Hortensia hier in de buurt verkrijgbaar is. En een geul van 25cm is voor mijn tuintje wat te breed:) stenen zou kunnen, dan zou ik eigenlijk wat kleine moeten zoeken.

Hinke.

• kuuk

Mooi dat je d'r weer bent Hinke.

Wij hebben ook geen afscheiding maar een geultje tussen gazon en border. Bij de bestrating groeit het gras er gewoon in door (ondanks randen bijknippen) dus dat moet weggestoken worden en is nog meer werk. Ik heb geen strakke tuin dus een iets wijkend graskantje valt helemaal niet op. Knip dus niet vaak de graskantjes maai echter wel 2 x p. week het gras in 't groeiseizoen.

Een mooie grasmat is best wel veel werk. We verticuteren 2 x p. jaar (door vallend bloesem slibt de grasmat dicht). En (aanwaaiend) onkruid gelijk verwijderen want dat groeit harder dan gras (mij lukt dat dus niet). Maar een gazon is sooooo mooooiiiiiii!

Ben benieuwd hoe je tuin wordt. Succes.

• maria

Dat geultje kan ook wel smaller. Maar dan moet je het vaker afsteken in het groeiseizoen Mijn tuinhulp noemt zoiets een“ kielsteekje” Ik heb later voor een bredere geul gekozen omdat je dan minder onderhoud hebt.

http://www.tuingeluk.nl/meer_tuingeluk/het_kielsteekje/

• Hinke

Kuuk ik heb al veel gras in de tuin en dat is geen gazon:) op sommige plaatsen is het meer hondsdraf en kruipende boterbloem dan gras denk ik. Misschien volgend jaar eens iets aan doen.

Rechts van de haag op bovenstaande foto heb ik een bloementuin waarin ik vandaag al heel veel verplant en verwijderd heb.

Het middengedeelte wil ik gras gaan doen. Het vogelhokje moet ik nog een ander plekje voor zoeken. De vlasleeuwebek gaat er nog weg maar bloeit nog zo mooi en kwam ik vandaag niet meer aan toe. De taxus achter de leeuwebek twijfel ik nog aan, om hem midden in het gras te laten staan lijkt me ook niet zo geweldig en ik heb er ergens anders ook geen plek voor denk ik. Rechts liggen nog wat flagstones die er weg gaan en als het zulk mooi weer blijft als vandaag kom ik deze week een heel eind denk ik.

En waarschijnlijk doe ik eerst ook maar een geultje, bij mij is het en hoeft het ook niet strak:)

Hinke.

• Hinke

Maria, ik vond dat in eerdere tuinen altijd zoveel werk, zo'n geultje maar ik hoorde kort geleden van iemand uit de buurt dat die er een machientje voor heeft gekocht. Misschien ook nog een optie. Ik ga het in ieder geval eerst maar eens met een geultje proberen.

Hinke.

• maria

Als ik die foto zie zou ik het volgende denk ik doen: gras zaaien En dat gras maaien met eventueel medenemen van overgroeiende vaste planten wanneer het pad te smal wordt.