Haag weghalen

  • Hinke

    Dit zijn foto's van vorig jaar, had zo snel geen nieuwe bij de hand maar de situatie is nog het zelfde :D Ik wil jullie dit laten zien omdat ik van plan ben de haag weg te halen. Ik heb nog zo'n stuk haag en het snoeien wordt voor mij te zwaar, dus dacht ik, ik haal een deel weg. En eigenlijk denk ik dat het wel mooi ruimte gaat geven. De eerste foto staat de haag rechts en op de tweede foto zie je wat er achter staat, dus de haag links.

    Zal ik het er op wagen?

    Hinke ww
  • anneke im

    Ik zal hem weg halen je heb daar nog een stukje gras veld  het geeft meer ruimtelijk uitzicht!

    je kan dan ook die mooie boom bij de tuin.aansluiten het stuk dat vrij komt zet je een paar rhododendrons en camelia's in de winter groenblad  hydrangea's of andere bloeiende  struiken jasmijn, deutzia  of vaste planten .hoe staat de wind moet je ook rekening mee houden..ik merk wel vaste planten en struiken geeft minder werk dan hagen .groetjes Anneke

  • martine53

    Als de haag weg is heb je wel mooi weids uitzicht! Is idd minder werk: ik heb een klimophaag weg gehaald en een gaashek neergezet met clem armandii en groenblijvende kamperfoelie: minder werk dan de klimop, waar ik het ook redelijk benauwd van kreeg als ik moest snoeien.

    martine53

  • anneke im

    Ook dat is een heel goed idee van Martine! Ik als clematis freak  die de tuintje vol heb staan komt daar niet eens op !

    ik heb er zelf twee in mijn tuintje heerlijke geur in het voorjaar alleen denk ik dat Hinke meer kans heb op bevriezing zo aan het water en friesland vaker meer vorst is dan in Rotterdam !deze clematissen zijn wel vorst gevoelig.leuk wij denken weer mee.Hinke

    Zo heb ik de Erysimum Blowles Mauve terug laten snoeien  door mijn vechtgenootje tot een 1 stamstruikje  was zo breed en hoog geworden en nu op stam staat het beter tussen de andere planten. Ik had er twee in de border staan .

  • loes

    ik ben ook niet zo van de hagen, dus van mij mag hij weg.      wind is inderdaad iets om rekening mee te houden.     mischien voor wat achtergrond (van de border) een paar stevige struiken.      maar een stukje met van dat stevige tuingaas (die panelen in diverse breedtes) en laten volslingeren met een paar clematissen of ander klimgoed, lijkt me leuk.    moet ook gesnoeid worden maar niet te vergelijken met een haag.     je had het laatst over een stuk grasland te laten verwilderen.    ik zat wat gardeners world van de laatste weken, te bekijken en zag dat monty dat ook doet.     gras met wilde bloemenzaad en als dat uitgebloeid en zich uitgezaaid heeft, maait hij een mooie brede strook als looppad.     was echt heel mooi om te zien.

  • Hinke

    Dank allemaal voor het meedenken, leuk. Ik heb ondertussen de sprong gewaagd en al de helft van de haag weggehaald. Bij de grond afgezaagd want ik heb niet de kracht om ze eruit te spitten. Ik ben heel benieuwd hoe de tuin zich nu gaat houden/ontwikkelen, de oostenwind heeft nu vrij spel op alle planten in de tuin. Het oosten is het weiland links van de grote boom (Prunus). Er staat al een struik, ben de naam even kwijt. Als hij bloeit weet ik het misschien wel weer ^^D En ik ga er een roos planten. Als meisje van 15 ging ik werken bij de bloemist/kweker in het dorp. In de 6e klas wist ik al dat ik iets met bloemen wilde doen. Op een gegeven moment kocht ik een tuinboek, heb het nog altijd en daar kreeg ik een rozenstruik bij. Die zou geel bloeien maar hij bleek rood. Nu gaat mijn moeder binnenkort verhuizen en de roos staat nog altijd in haar tuin, hij bloeit momenteel prachtig. En we noemen hem nog altijd de ‘gele’ roos :D De plant is ondertussen zo'n 45 jaat oud, dus ik hoop dat ik hem zo midden in de zomer goed kan overzetten. En zo zijn er nog een paar dingen die ik mee wil nemen.

    Rhododendrons vind ik prachtig maar die doen het hier niet goed. En de Camelia staat daar te veel op de wind vrees ik. Dus ik ga eerst eens kijken hoe het zonder haag erbij staat. Leuk is dat ik vanmiddag tot de ontdekking kwam dat er nog een geranium stond die ik kwijt was, de Splis-Splash, ook leuk!

    Ik vind zo'n bloeiende graslandje vaak heel mooi en momenteel is het nog wel leuk met wat rode klaproosjes. Maar eigenlijk is dat gedeelte van de tuin er te klein voor. Maar ik hoop augustus/september, als alle drukte van verhuizing van moeder voorbij is, dat ik dan eindelijk weer alles kan opruimen wat nu verwaarloosd wordt.

    En als de haag weg is zal ik even nieuwe foto's maken.

    Hinke ww
  • loes

    ja, gewoon het mes erin  :D    kan je er ook niet langer over piekeren.    en de stronken haalt een ander wel een keer weg.   

    ger. splish splash.    staat hier ook volop te bloeien.    is hoger dan ik verwachtte.    had hem ooit van margiet gekregen, maar dacht dat ik hem kwijt was.      toen heb ik een zakje zaad gekocht en ineens was daar toch het prachtige witblauw gespikkelde bloemetje.      moet eigenlijk dus een beetje naar achteren in de border.

    anneke, hoe heet de plant die we ook ooit van margriet kregen.    hij is er in wit en blauwe bloemetjes - eigenlijk ronde bolletjes en de insecten zijn er gek op.     helaas staat de hele border er nu mee bezaaid.    

    heb gisteren het voortuintje opgeruimd.     kon niet meer bij het raam om te zemen.     er kwam een kliko vol rommel uit.     en tussen de straatsteentjes had zich ook van alles vermeerderd.     heel veel tinantia, maar die mogen hier en daar wel blijven.     aan de kant van de buurvrouw heb ik alles er uitgespit (behalve de weigela die tegen de gevel op gaat) en daar kan mooi een stel planten in die ik nog in potten heb staan.    zojuist een zak aarde gehaald om een beetje op te hogen en heb me laten verleiden door een spierwitte digitalis en muurbloem bowles mauve.      goed winterhard, groen en vroeg al een heerlijk plekje voor de insecten.     met een beetje geluk houdt hij niet op met bloeien.      mijn klimroos Handl (naast de voordeur) staat er dankzij de dagelijkse emmer water en regelmatige portie mest, hee lmooi bij.     hier en daar nog een spikkel roest, maar hopelijk heb ik er voor t eerst heel veel plezier van.    hard werken zo heel de dag op mijn knieen, maar wel een voldaan gevoel.

  • anneke im

    Loes dit zijn de planten

    Blauwe knoop succisa pratensis

    de witte heet succisella inflexa pearls komen heel veel bijen en vlinders op af ze bloeien lang.

    ik niet maar Piet heeft ze na de bloei in de herfst met de tuin netjes maken ,meteen gehalveerd  toen leek de border leeg .loes was dat de icecream weer de digitalis?met de storm was de roze bij mij geknakt nu komt er weer een bloem naar boven. Heerlijk als ik jullie zo hoor werken in de tuin ik ben best jaloers maar ja het kan niet anders .Piet houd het bij vanmorgen stond hij vroeg de voortuin te sproeien .

  • loes

    dat is m anneke - succisella.    ga morgen er tussen kruipen en wat jonge planten uitsteken.    de rest kan weg want er staan er heel veel.      daar komen echt ongelooflijk veel insecten op af.

    nee, ik heb niet de snow queen digitalis.    die ben ik al lang kwijt, maar heb er wel wat zaad van.     die ik vandaag kocht is gewoon een spierwitte.     het mooie aan snow queen was het zilverkleurige  blad.   zag laatst op gardeners world bij een kweker hoe veel soorten er wel niet zijn.     dit jaar heb ik er weer heel veel.     met de stokrozen is het niet zo best gesteld.     wat er staat, heeft heel lelijk blad.    mischien ook maar weer eens wat verjonging door zaaien.     ik heb nog wat zaad van een felroze, die hier ergens aan t dijkje in het wild staat.    zeker ooit iemand een plant neergegooid.   jammer dat alle stokrozen die ik bij de plantenhal zie staan, dubbelbloemig zijn.    daar hebben de bijen niets aan, dus neem ik die niet.   ook de muurbloem aurora ga ik weer zaaien.   vond het bijzondere kleuren.    jammer dat die niet zo winterhard is als bowles mauve.     die staat hier ook zo enorm te worden, maar hij staat achter de vijver, op een plaats waar ik niet zo makkelijk bij kan.    je boft maar dat piet het allemaal zo goed bij houdt :D .     bouk wil alles maken wat ik in de tuin nodig heb, maar de planten zelf, daar bemoeit hij zich niet mee.

  • martine53

    Je hebt hard gewerkt Loes! Ik ben in de voortuin bezig geweest, tegels in de border vrijgemaakt , moet nu nog ophogen, want mollen hebben daar huisgehouden, ook flink wat teruggesnoeid. Straks weer verder in de achtertuin, uitgebloeide rozen terugknippen, ook daar wat snoeien en de irissen in de vijver flink uitdunnen.Het wordt een warme dag, dus vanmiddag lekker met een boekje in de schaduw :)

    martine53