Annabelle

• Annemarie

Ik heb een prachtige Annabelle staan, vorig jaar met bloemen gekocht, en nu prachtig in blad maar……geen bloemen, is dat normaal dat deze Hortensia het eerste jaar geen bloemen geeft?

Verder nog een vraag of de geranium brookside, die nu zo mooi (heeft) gebloeid, kun je die gewoon terugsnoeien, kun je die makkelijk stekken?

Bij voorbaat dank voor jullie advies.

gr. Annemarie.

• anneke Im

de eerste vraag beantwoord ik met een weder vraag "

Heb je hem terug gesnoeid in het voorjaar op 30cm van de grond

Deze hortensia bloeit op het jonge hout . Anneke

Oer de geranium kan ik niets vertellen

• carin

Het is wel heel raar dat een annabelle niet bloeit. Ik heb ze al tig keer gestekt en altijd bloeien die zelfs al het eerste jaar. Met snoeien kan het niks te maken hebben, of je bij de grond afsnoeit of helemaal niet snoeit, bloeien doet hij in beide gevallen toch. Hier bloeit hij in zon en halfschaduw.

Het enige dat ik kan verzinnen is dat je plant teveel schaduw krijgt of teveel bemest is.

Wat Brookside betreft: ja, die kun je nu terugsnoeien. Geraniums zijn eenvoudig te scheuren. Haal in september de kluit uit de grond en dan valt hij waarschijnlijk al vanzelf in een aantal stukken uit elkaar. Zoniet, steek er een stuk af en herplant. Carin

• Annemarie

De annabelle had ik gesnoeid, helemaal volgens het boekje, ik had een cursus “snoeien”gevolgd. Bemesten zou kunnen, op deze plek staan ook lavatera's en die bloeien wel, dus echt teveel schaduw kan ik niet zeggen. In het najaar ga ik weer een cursus snoeien volgen, en dan zal ik het wel vragen, daar heb ik de Annabelle ook gekocht. Maar het is wel teleurstellend.

En wat betreft de geranium, zal ik zeker gaan snoeien en scheuren in het najaar.

gr. Annemarie.

• Hinke

Ook ik heb geen bloemen in de Annabelle. Heb hem dit voorjaar als klein plantje gekocht, hij doet het heel goed:-) mooi fris groen maar geen bloem te bekennen. Heb eerder één gehad die door de slakken opgegeten werd en dit jaar niet weer uitliep. Dus heb een nieuwe gekocht, ergens anders neer gezet maar tot nu toe weer geen succes.

Hinke.

• Teuni

Hinke, voor de zekerheid zou ik er niets afknippen in het voorjaar want dan hebben de slakken misschien minder kans. Ik weet zeker dat hij volgend jaar bloeit. Een annabel doet het altijd zoals Carin ook zegt. Het is een hele gemakkelijke plant. Bij mij krijgt hij op zijn voeten nooit zon en bovenin alleen hoog zomer en bloeit altijd. Staat graag beschut, is dan mooier want kan wel last van de wind hebben.

gr. Teuni

• Margriet

De knoppen zouden nog gevormd kunnen worden, we zijn nu halverwege de zomer.

Ik denk dat de eerste bloemen die je kocht er ingetrokken zijn in een warme kas, dat heeft met de werkelijkheid niet zoveel te maken. Je hebt nu een Annabel met een goed wortelgestel, jammer van de bloei maar volgend jaar en alle jaren erna zul je zeker prachtige Annabellen hebben.

Let wel op voldoende vochttoevoer als de plant groeit, dat is ook de tijd waarin de knoppen worden aangelegd.

• Annemarie

En daar hebben we de expert weer!! het wortelgestel moet goed zijn, want er zitten echt prachtige takken op, had h'm gesnoeid zoals mij was verteld, heerlijk zo'n cursus, je durft veel meer. Nu maar hopen dat het volgend jaar een enorm succes wordt. De buien en de harde wind van de afgelopen week hebben geen goed gedaan aan de wat teerdere planten, en de gewone potgeraniums, gewoon zielig. Ik zit nu alweer te kijken wat volgend jaar een ander plekje moet krijgen en wat ik eruit ga halen, het blijft fascineren een tuin.

gr. Annemarie.

• christine

Is de Annabelle de hortensia met platte witte bloemschermen? Ik heb er ook zoeen vorig jaar gekocht met prachtige bloemen. Daarna op advies vh tuincentrum op 30 cm gesnoeid, Maar helaas: één klein miezerig bloemetje. Wel mooie flinke bladeren, hij staat beschut, smorgens beetje zon en smiddags in de schaduw. Moet ik nu weer snoeien of kan ik hem of haar gewoon laten staan?? gr.Christine.

• janet

ik heb twee weken geleden de geraniums nog geheel gekortwiekt en ze staan nu weer in bloei, ook degene die normaliter in mei/juni bloeien. Ik zou zeggen ga ervoor, wat vocht en wat mest (vloeibare plantenvoeding) dan kan je best nog plezier hebben van je geraniums. Wat betreft je annabelle, jammer want ze zijn zo mooi, hopelijk volgend jaar meer geluk, ik koop tegenwoordig ook geen vaste planten meer die binnen in het tuincentrum staan (lijken heel mooi maar vaak te vroeg in bloei en na plaatsen in de tuin is het meestal huilen met de pet op). groet Janet