Annabelle

• Margriet

Ik heb er zo'n hekel aan dat bloeiende planten worden behandeld met groeiremmers zodat ze lang mooi blijven in het tuincentrum.

De blijde koper zet ze in de tuin en kan vervolgens een tijdlang wachten tot er eindelijk wat groei in komt.

Ik vind dat dus echt zielig voor die planten. Eerst worden ze opgejaagd, warmte, mest, water, alles per computer en als ze doen wat er van ze verwacht wordt krijgen ze een lading groeiremmers over hun kop.

Dan maar liever wat kleinere compactere planten die ontploffen zodra ze uit hun P9 komen. En aan kou gewend zijn.

Gr. Margriet.

• Hinke

De nieuwe Annebelle die ik dit jaar gekocht heb bij het tuincentrum was nog niet zo groot, had geen bloemen en ik dacht dat komt nog wel:-) Deze is niet aangevreten door slakken, hij ziet er juist mooi en fris uit, maar bloemen heeft hij niet:-(

We wachten volgend jaar weer af en wordt het dan ook niets, dan maar geen Annabelle:-):-)

Hinke.

• Margriet

Als Annabel “gewoon” gekweekt wordt, is het heel normaal dat er het eerste jaar nog geen bloemen verschijnen. Jemig, het is ook nogal niet een struik/bloem! Daar mag je best even over denken!

Overigens is Annabel zo gewild dat ook nog maar net gewortelde stekken vrijuit worden verkocht in de tuincentra en op kwekerijen. Die plant is gewoon niet aan te slepen……….Ik zie het aan de zoektermen die ik kan nakijken op mijn website. Bovenaan staat altijd: Hortensia Annabel……..Je zou er onrustig van worden….

Daarbij is de behoefte aan bloemen het best te bevredigen met lekkere eenjarigen. :-)

Een struik als Annabel heeft gewoon even nodig. Ook al beweert iedereen dat ze bloeit op eenjarig hout, dat geldt niet voor de stekken die in het vroege voorjaar de grond zijn uitgesleurd, echt niet. Volgend jaar, dan is Annabel top.

Niks aan de hand als de kweker dat erbij vertelt. Maar dat ontbreekt er vaak aan.

Komt goed hoor Hinke, je Annabel zal bloeien. (volgend jaar ;-))

• fred

Ik ben annabelle een beetje moe. Ik neem haar ook niet meer in mijn beplantingsplannen op. De mode is wat mij betreft goed over. Tis een woekerding en droogtegevoelig ook nog. Terug naar de originele Hydrangea Macrophylla. De witte, dat wel.

Fred.

• Hinke

Margriet, ik heb (nog en keer) geduld:-):-)

En Fred, ik ben helemaal niet een trend volger maar vind Hortensia's wel heel erg mooi. Heb een hele rij ‘gewone’ roze. Een aantal witte die ik afgelopen zomer heb verplant omdat ze het niet goed deden en waarschijnlijk te droog stonden. Ze bloeien dit jaar niet. Ik heb Limelight al een aantal jaren staan, heeft elk jaar gebloeid maar dit jaar geen bloem te bekennen. En ik heb ook nog Kyushu waarvan de bloem mij tegenvalt, niet dit jaar alleen, maar gewoon de soort. Dus ik wil wel graag hele grote mooie bollen van de Annabelle:D:D:D

Hinke.

• Katinka

Ik stek mijn Annabelles elk voorjaar omdat je er altijd wel iemand blij mee kunt maken. Ze zijn erg gewild inderdaad. Die stekken bloeien het eerstvolgende jaar niet. Maar ach, dan zijn het ook baby's hè ;). De zomer van het stekken en de volgende zomer bloeien ze dus niet. Maar de zomer daarop zeker wel.

Mijn moeder heeft ook een keer niet-bloeiende Annabelles gehad, terwijl ze het jaar daarvóór wel hadden gebloeid. Ze had ze niet gemest en dat bleek de oorzaak te zijn. Nu strooit ze vrolijk met gedroogde koeienmest en de prachtige bloemen zijn nooit meer weggeweest. Moraal van het verhaal: denk ook eens aan een mesttekort.

• Teuni

Nu je over de Limelight begint Hinke……..die valt mij ook erg tegen. Een paar bloemen aan een ielige struik en zo is hij al drie jaar. Er zit verder geen groei in bij mij. Eerst stond hj half zon. Nu wat meer schaduw. Maakt allemaal niets uit.

Andere Hortensia's doen het hier altijd prima!

gr. Teuni

• Hinke

Katinka, mest heeft hij meteen bij het planten gehad, dus het lijkt me niet dat hij daarom niet bloeit, het zal wel komen omdat het een jonge plant is maar ik had het gewoon anders verwacht:-)

Teuni, mijn Limelight staat ook halfschaduw, heeft voorgaande jaren wel gebloeid maar een mooie grote struik is het nog steeds niet en dit jaar dus geen bloemen, kan door vorst en droogte komen. Hij staat ondertussen ook wel erg ver weg in een hoekje maar omdat hij mij ook wat tegenvalt laat ik hem maar staan:-)

Hinke.

• Annemarie

Ik vind andere hortensia's ook prachtig hoor, heb er nog een paar staan bv een eikenblad-hortensia, prachtig van blad, maar dit jaar ook geen bloemen, gaat straks wel heel mooi verkleuren.en nog een paar soorten die schitterend bloeien.

Nu ga ik eens nadenken om er ook 2 in de voortuin te zetten; er staat nu een acanthus mollis in, in jet voorjaar enorm teruggesnoeid, ik heb er wel 10 bloemen in gehad en groot!! die moet er 4echt uit; een prachtige pol gras met hoogopgaande roodachtige aren, de pol gehalveerd, en nu weer aan het uitdijen.

Fred heb jij een suggestie voor 2 hortensia's die mooi bij elkaar passen, en niet zo gigantisch worden?

• Annemarie

Margriet, als ik het zo lees, begrijp ik dan dat je eigenlijk zegt, koop een hortensia in het najaar? zijn ze dan misschien minder gemanipuleerd?

gr, annemarie.