Echt heel heel mooi. Daar word je gewoon stil van, en dat op 31 maart nou dat belooft wat van de zomer.
Hoi Jalos,
Ja, ik vind het zelf ook heel vreemd dat er al zo vroeg kikkerdril is. Van de bruine kikker, denk ik, maar ik heb ze niet horen kwaken. Of zou het ook nog een paddensoort kunnen zijn?? Vorig jaar waren deze ook eerder dan de gewone padden, op dezelfde plek in de bovenvijver. De padden zijn hier nu ook flink bezig. In de grote vijver zitten er tientallen, - het krioelt er gewoon van. Vanmiddag de eerste sliert eitjes zien afzetten. Daar komt vast nog veel meer bij, want ik telde op zn minst 20 vrouwtjespadden. De padden maken de hele dag ook gekke geluiden, lijkt op het geluid dat kleine varkentjes maken als ze aan het rondscharrelen zijn. De vrouwtjespadden hebben het wel zwaar. Worden soms door 5 of meer mannetjes tegelijk in de wurggreep genomen. Vorig jaar zijn er zelfs 2 verdronken door dit gedoe.
Vanavond zag ik dat de eitjes in de hopen kikkerdril al zijn uitgekomen. De larven eten nu eerst de gelatine-achtige brij op en dan zijn het echte kikkervisjes. Leuk.
Ik ga gauw eens kijken op je weblog, want ik ben, zoals je al zag, ook erg gecharmeerd van helleborussen…
Mike
Die eitjes komen idd allemaal uit, - over een paar dagen stikt het dus al van de kikkervisjes. En wat in deze vijver ‘geboren’ wordt, komt als volwassen dier ook weer hier eitjes afzetten. Helaas of misschien wel gelukkig redden verreweg de meesten het niet tot volwassenheid. Anders zou het allemaal wat te veel van het goeie worden. Straks, in juni of juli, kan ik een week lang het gras niet maaien, omdat dan al die minikikkertjes het water verlaten, met zn duizenden tegelijk. Dan gaan ze ieder hun eigen plekje zoeken en proberen groot te worden.
Mike
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?