De oogst van vandaag

• kuuk

Echt heel heel mooi. Daar word je gewoon stil van, en dat op 31 maart nou dat belooft wat van de zomer.

• Mike

Eigenlijk weet ik het al een hele tijd wel, maar toch laat ik me elke keer weer verleiden door stralend weer, - en dan valt het resultaat vaak tegen (met makro's minder, want dan heb je meer licht nodig voor scherpe foto's). Maar een mooi, dromerig effect krijg je alleen maar zonder zon…

Mike

• Mike

Hoi Jalos,

Ja, ik vind het zelf ook heel vreemd dat er al zo vroeg kikkerdril is. Van de bruine kikker, denk ik, maar ik heb ze niet horen kwaken. Of zou het ook nog een paddensoort kunnen zijn?? Vorig jaar waren deze ook eerder dan de gewone padden, op dezelfde plek in de bovenvijver. De padden zijn hier nu ook flink bezig. In de grote vijver zitten er tientallen, - het krioelt er gewoon van. Vanmiddag de eerste sliert eitjes zien afzetten. Daar komt vast nog veel meer bij, want ik telde op zn minst 20 vrouwtjespadden. De padden maken de hele dag ook gekke geluiden, lijkt op het geluid dat kleine varkentjes maken als ze aan het rondscharrelen zijn. De vrouwtjespadden hebben het wel zwaar. Worden soms door 5 of meer mannetjes tegelijk in de wurggreep genomen. Vorig jaar zijn er zelfs 2 verdronken door dit gedoe.

Vanavond zag ik dat de eitjes in de hopen kikkerdril al zijn uitgekomen. De larven eten nu eerst de gelatine-achtige brij op en dan zijn het echte kikkervisjes. Leuk.

Ik ga gauw eens kijken op je weblog, want ik ben, zoals je al zag, ook erg gecharmeerd van helleborussen…

Mike

• Mike

Wil ik ook nog eens doen, - op een fotoclub gaan. Maar hier zijn er wachtlijsten helaas…

Mike

• Mike

Die eitjes komen idd allemaal uit, - over een paar dagen stikt het dus al van de kikkervisjes. En wat in deze vijver ‘geboren’ wordt, komt als volwassen dier ook weer hier eitjes afzetten. Helaas of misschien wel gelukkig redden verreweg de meesten het niet tot volwassenheid. Anders zou het allemaal wat te veel van het goeie worden. Straks, in juni of juli, kan ik een week lang het gras niet maaien, omdat dan al die minikikkertjes het water verlaten, met zn duizenden tegelijk. Dan gaan ze ieder hun eigen plekje zoeken en proberen groot te worden.

Mike

• Mike

Leuk, Marian, dat je die sedum met pot opmerkt, - had er speciaal deze kleur pot bij uitgezocht, - het staat prachtig. De dubbele tulp is een amaryllis in de vensterbank in de keuken. Een megagroot ding, maar wel erg mooi.

Mike

• Mike

Reken maar, Kuuk!!

• Marian

Chips, een amaryllis, ja nu zie ik het, aan de steel.

Ik dacht aan een dubbele tulp, omdat hij wel wat lijkt op Angelique, maar alleen met andere kleuren.

Echt erg, dat ik dat niet zag.

• Annemarie

Hallo Mike,

Dat is vaker zo hoor, dat foto's zonder zon vaak mooier zijn, het licht is dan zo anders. Avondlicht is ook zo mooi.

In ieder geval ik heb weer genoten van je foto's.

gr. Annemariel