Idd, Carin, - de Fuchsia Magellanica en de daarvan afgeleide cultivars zijn redelijk winterhard. De oervorm van de Magellanica nog het meest. Loopt altijd wel weer uit de grond uit, al is het min 20 geweest. Wel begrijpelijk als je bedenkt dat deze van nature in het zuiden van Chili en op Vuurland groeit. Daar is het in de winter soms ook behoorlijk koud.
De Blue Sarah echter, en ook sommige andere zogenaamde winterharde Fuchsia's, heeft/hebben geen of erg weinig genen van de Magellanica en komen voort uit kruisingen van Fuchsia's uit warmere streken. Een paar graden vorst kunnen sommige nog wel verdragen, kortdurend, - maar bij een week lang min 10 of lager is het einde oefening. Ik heb door de jaren heen erg veel soorten getest op winterhardheid en het resultaat was bedroevend. Met name tijdens en na de afgelopen 2 winters. Er is eigenlijk alleen de Magellanica overgebleven en een enkele cultivar er van. Voortaan neem ik geen risico meer en zet de gevoeligere soorten weer in de kas of sla ze anderszins vorstvrij op. Er zijn zo ontzettend veel mooie soorten en cultivars en ik zou het jammer vinden om er een kwijt te raken door de vorst.
Vorig jaar had ik, ook via easyplant, de Fuchsia ‘Voodoo’ aangeschaft. Groeide aanvankelijk van geen meter, maar kreeg er halverwege de zomer toch nog zin in. Enorm grote bloemen, vrij donker van kleur, aan iets te dunne takjes, maar toch wel een fraaie verschijning. Ik denk dat ik ze dit jaar in grote hangpotten doe. Dan liggen de zware bloemen niet op de grond en zie je er ook iets van.
Verder had ik vorig jaar nog een paar botanische soorten gezaaid en daar verwacht ik dit jaar resultaat van…