Blue Sarah

• Carin64

Ik ben het toch niet helemaal met je eens, Mike. De magellanica's zijn inderdaad zondermeer winterhard. Maar de andere soorten die ik hier heb staan of gehad heb (uit het blote hoofd mrs popple, thom thumb, suzanna, Display) zijn prima winterhard gebleken en die zien er geen van allen uit of ze magellanicabloed hebben.Maar nogmaals, kwekers geven er een gebruiksaanwijzing bij. Het is niet mogelijk om ze in pot buiten te houden of als stek in de vollegrond te zetten. Je moet een stek eerst minstens een jaar opkweken en binnen overhouden en dan in het volgend voorjaar in de volle grond planten in een soort kuil en die niet dichtgooien.

Ik zal zelf overigens geen nieuwe winterharde rassen kopen. Ik vind eigenlijk alleen de magellanica's echt mooi in de tuin. De rassen met grote dubbele bloemen vind ik eigenlijk minder mooi, of in ieder geval meer iets voor in een pot op het terras, niet in een border. En ik ben nu eenmaal meer bezig met borders en vaste planten dan met kuipplanten:)

• Margriet

In de kas heeft Blue Sarah vrij koud overwinterd. (graadje of vijf, daar mik ik op met het blazertje)

Ik heb ze vluchtig bekeken, er leven er nog 3 en de rest lijkt ernstig overleden. Ik wacht nog heel even omdat het eigenlijk nog maar zo kort wat warmer is geweest. In ieder geval kan ik stekken van de drie levenden.

Ik vond ze vorig jaar ook wat temperatuurgevoelig (voor de kleur dan). Ze leken blauwer bij kouder weer.

Gr. Margriet.

• cdjpronk

Heb een aantal jaren geleden een Thom Tumb bij Bakker-Hillegom gekocht.

Heb niet veel verstand van Fuchia`s maar had hem toch gekocht was winterhard volgens hun.

Nu dat klopte wel, heb hem een aantal jaren gewoon in een pot buiten laten staan.

en hij overleefde de winter goed.

Maar met de andere Fuchia`s geen succes gehad wat wel jammer was

Ik gooi ze in het najaar weer weg en koop nieuwe in het voorjaar.

Bevalt mij goed.

Kees.

• lutetia

Wat jammer dat je ze weggooit.Het is levend plantgoed!Weet je dat je ze buiten in kunt kuilen?Dan kun je ze in het voorjaar weer oppotten.Ook zou je een paar stekken kunnen nemen;die zijn makkelijk over te houden en nemen minder plaats in dan grote planten. Luut

• Paula

Tja, zelfs met planten merk je dat we in een wegwerpmaatschappij leven! Erg jammer Kees.

Paula

• cdjpronk

Stekken nemen kan ik wel doen, inkuilen gaat lastig want ik heb een balkon van 9 bij 1.50

Als het zover is om te stekken wil ik even raad vragen aan jou als je het goed vind.

Alvast een vraagje wanneer is het de maand om dit te doen?

En kan het in een kelder die nogal donker is?

Kees.

• cdjpronk

Ja maar ik doe het omdat ik maar een balkon heb.

Wel 9 bij 1.50 maar ik moet keuze maken anders kom ik ruimte tekort

en mijn vrouw ligt liever in de zon op het balkon vandaar, als je begrijpt wat ik bedoel.

Groet Paula,

Kees.

• lutetia

Cees,,je kunt eigenlijk het hele jaar door stekken nemen;wat is de temperatuu ''s-winters in de kelder?Luut

• Goof

Als je niet veel ruimte hebt kun je beter in het najaar de planten weg en in het voorjaar nieuwe kopen.

Ik heb veel fuchsia's ,stek ieder voorjaar nieuwe, kweek die in de kas op en het vogende voorjaar naar buiten, in het najaar als gaat vriezen gaan ze naar de afval verwerking bij de gemeente.

Goof

• cdjpronk

Sorry, ik heb het niet opgemeten maar het vriest er niet.

Kees.