digitalis/vingerhoedskruid

• Carin64

Ik hoop dat ze goed winterhard blijken. Ik heb nu geen digitalis in de borders, omdat ze tweejarig zijn, maar als het een betrouwbare vaste plant blijkt zou ik er zeker een grote groep van willen hebben. Ik weet dat ze steriel zijn, maar zijn ze wel te stekken of te scheuren of is dat nog niet bekend?

• margreet

Deze is erg mooi! En hij/zij heeft ook een erg mooie kleur. Ik ben fan!

• Margriet

Er is wel een betrouwbare vaste Digitalis, Carin. Digitalis grandflora. Mooi puntig blad ook, mooier dan de gewone Digitalis. Blijft gewoon op zijn plekkie en wordt een mooie stevige pol. Zeer betrouwbaar.

Ik krijg de plant inmiddels uit Engeland. Vrienden hebben hem voor me gekocht daar. :-) Ik maak er een mooi plekje voor in de beschutte border. Daarvoor vliegt de Rudbeckia maxima eruit. Die heeft al 3 jaar veel blad en geen bloemen. Die mag zich in een pot gaan schamen. :-)

• Margriet

Ooooh, wat een bof, Loes!!!

• loes

de mertonensis staat er ook heel gezond bij. wat een mooi blad in vergelijking met de andere soorten. nog geen teken van een bloemsteel, maar dat kan snel gaan als het ooit weer een beetje warm wordt.

• Margriet

Ja, die bloeit vlot als het warmer wordt. Ik ga hem toch weer een keer kweken, hij is eigenlijk te leuk om niet te kweken. Misschien was mijn volgepropte, beschaduwde oude border wel de oorzaak van het verdwijnen. Ik heb nu meer licht en lucht. Zo'n beetje beschut achter een lichte boom….samen met de Hibiscus van jou (waarvan eentje bloeit, de rest zal snel volgen!)

• martine

Ik heb ook een vaste digitalis: digitalis lutea heet ie vlg mij: zaait zich ook uit, iets lager dan de gewone digitalis, zachtgele bloemen, makkelijke plant

• Carin64

Je hebt gelijk Margriet. Er zijn natuurlijk meer soorten digitalis dan de meest bekende tweejarige. Ik heb jaren geleden ook wel andere soorten gekweekt, zoals de ferruginea, lutea en ik dacht ook de mertonensis, maar niets is gebleven.

Nu ik er naar zoek zie ik dat mijn vaste kweker ook meerjarige digitalis heeft, waaronder de Illumination Pink.

• loes

margriet, ik vond een grote broer van de h.trionum genaamd de h.cannabinus. wordt wel 3m hoog. maar of ik bloemen wil die zo hoog worden …..? een kweker in katwijk heeft hem in zijn assortiment. ik vindt de trionum al erg leuk. anneke en ik hebben vanmiddag geconstateerd dat hij bij ons dit keer niet zo snel groeit. maar een paar dagen warmte zal ook hier wonderen doen.

• Margriet

Klopt, Martine. Is ook een schatje. Digitalis is een heel rijk plantengeslacht. Verrassend blad en verrassend genoeg heel veel mooie soorten die niet in de bulk worden gekweekt maar eigenlijk veel leuker (en vaster!) zijn dan de “gewone” Digitalis.

Ik heb trouwens mijn Digitalis Illumination! Hij is al geplant. Ik geloof ( even uit mijn hoofd) dat ik de Chelsea gold heb. Zal morgen even op het kaartje kijken. Hij is UK grown. :-) En very expensive grown, might I say, haha. Maar boeie, ik heb hem. Hij is echt prachtig!